Norden fik underskud på 26,5 mio. dollar

Norden fik i 1. kvartal 2014 et underskud på 26,5 millioner dollar efter skatmod et underskud på 11,2 millioner dollar i samme kvartal 2013. Omsætningen steg til 557 millioner dollar mod 500 millioner dollar i samme periode sidste år.

NORDEN realiserede i 1. kvartal 2014 et driftsresultat før afskrivninger og salgsavancer m.v. (EBITDA) et minus på 8 millioner dollar mod et plus på 10 millioner i samme periode sidste år. Nedgangen skyldes, at Tørlastafdelingens EBITDA faldt fra 1 million dollar til minus 15 millioner primært på grund af, at Atlanterhavsmarkedet i 1. kvartal var særdeles udfordrende samt at 1. kvartal 2013 var positivt påvirket af engangsindtægter på 9 millioner dollar. Tankafdelingens EBITDA endte på 10 millioner dollar.

Som følge af det lavere EBITDA udgjorde det primære driftsresultat (EBIT) i 1. kvartal et minus på 23 millioner dollar mod et minus på 7 millioner i samme kvartal 2013. EBIT er positivt påvirket af ændrede afskrivningsperioder, idet Rederiet har hævet skønnet på skibenes brugstid fra 20 til 25 år, hvilket er i overensstemmelse med markedspraksis.

Ved udgangen af kvartalet havde Rederiet likvider og værdipapirer på 448 millioner dollar samt uudnyttede kreditfaciliteter på 220 millioner. Til sammenligning er der udestående betalinger på nybygningsprogrammet på 437 millioner dollar, der forfalder i perioden 2014-2017.

Den totale aktive flåde var ved udgangen af kvartalet på 280 skibe, hvilket var lidt færre end de 285 skibe, som udgjorde den aktive flåde ved udgangen af 2013. Faldet skyldes et lavere antal korttidsindbefragtninger i Tørlast.

Kerneflåden i Tank, som var uændret i løbet af 1. kvartal, er efter kvartalets afslutning blevet tilføjet en ny langtidsindbefragtning med købsoption. Dette er en 5-årig aftale om indbefragtning af et nybygget MR eco-skib, som bliver leveret til NORDEN i 2016.

Tørlastafdelingens afdækning for resten af 2014 udgjorde ved udgangen af kvartalet 58 procent svarende til 14.517 åbne skibsdage. Afdækningen er lavest mod slutningen af året, og NORDEN er således stadig godt eksponeret til spotmarkedet i forventning om et gradvist bedre marked.

Ved udgangen af 1. kvartal havde NORDEN afdækket 22 procent af skibsdagene i Tank for resten af 2014. Afdækningen er på samme niveau som ved indgangen til 2014 og holdes på et lavt niveau i forventning om et attraktivt spotmarked. Rateniveauet for afdækningen for resten af 2014 er på 13.300 dollar pr. dag mod gennemsnitlige omkostninger på 11.000 dollar pr. dag.

NORDEN nedjusterer forventningerne til årets resultat. Den tidligere forventning om en driftsindtjening (EBITDA) på koncernniveau på 20-120 millioner dollar ændres til -40 til 60 millioner dollar.

Nedjusteringen er især drevet af Tørlast, hvor raterne i slutningen af 1. kvartal udviklede sig ekstraordinært negativt i Atlanterhavet, og det meget lave markedsniveau er fortsat ind i 2. kvartal. Samtidig er forwardraterne for 2.-4. kvartal siden februar faldet med mere end 2.000 dollar pr. dag i gennemsnit for NORDENs åbne dage.

Tørlastafdelingen forventer på denne bagrund et EBITDA på -50 til 0 millioner dollar. Midtpunktet af dette interval er baseret på forwardraterne primo maj og inkluderer 10 millioner i operatørprofit i Tørlast. Det forventes fortsat, at spotraterne i 2. halvår vil være højere end i 1. halvår, men ikke i tilstrækkelig grad til, at de tidligere udmeldte forventninger kan fastholdes.

Årets resultat for Tank nedjusteres med 10 millioner dollar baseret på et skuffende MR-marked i årets første måneder.

Forventningerne indeholder ikke avancer fra skibssalg. Rederiet vurderer løbende markedet for køb og salg af skibe med udgangspunkt i pris, timing, tilpasning af kapacitet samt optimering af flåde og ordrebog.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark