Norsk færgeordre til Hvide Sande
Hvide Sande Shipyard skal bygge en 50 meters fuldelektrisk færge til Norges største private færgerederi Toghatte. Færgen får kapacitet til 30 biler og op til 149 passagerer og skal sejle i Tromsø-området nord for polarcirklen.
”Torghatten er en meget kvalificeret kunde, og det har vi tydeligt kunne mærke igennem den her proces. De ved lige nøjagtigt, hvad de vil have og hvad de ikke vil have. Det er en stor fordel for et projekt som dette, at begge parter ved, hvad der skal til”, siger Carl Erik Kristensen, CEO hos Seasight Group.
”Vi glæder os til samarbejdet og til at kunne levere et godt skib af en god kvalitet til aftalt tid til Torghatten”, siger Carl Erik Kristensen.
Projektet er allerede godt i gang, og til sommer 2025 forventes levering af skroget i Hvide Sande, så udrustningen kan påbegyndes.
Hvide Sande Shipyard bygger en elfærge. Værftet har gode erfaringer med lignende færger, hvoraf en er bygget til Torghattens søsterselskab, Molslinjen.
”Forskellen består i, at det forestående byggeri indebærer en batteripakke med næsten 4 megawatt timer, hvilket er ca. fire gange større end det, vi hidtil har bygget. Så vi glæder os til at omsætte vores erfaringer med grundkonceptet i en større målestok”, siger Jeppe Hoff, COO i Seasight Group.
Selvom el fortsat er det mest benyttede alternative drivmiddel i skibsfarten, arbejder man i Hvide Sande også med andre løsninger. Netop nu pågår to projekter med ombygning af fartøjer til henholdsvis brint- og metanoldrift.
Den nye færge til Torghatten bliver Hvide Sande Shipyards nybygning nummer 158.
-mauh