Norske redere: Stop brug af fuel i Arktis
Norges Rederiforbund presser på for et forbud mod at skibe bruger tung fuelolie som brændstof i Arktis. Rederiforbundet føjer sig dermed til rækken af aktører, der vil beskytte de sårbare farvande. Norske myndigheder går i forrest og vil have det på IMOs dagsorden. Det sker dog næppe i år.
”Norges Rederiforbund vil arbejde for et internationalt forbud mod brug af tung fuelolie som drivstof for skibe i Arktis. Dette vil reducere det totale volumen af tung fuelolie i Arktis og dermed mindske risikoen for uheldsudslip af tung fuel med de store konsekvenser dette kan have for det sårbare miljø”, siger Sturla Henriksen, administrerende direktør i Rederiforbundet.
Et internationalt forbud mod brug af tung fuel i Arktis kan ramme 6.000 fartøjer. Det vil også ramme medlemmer i Rederiforbundet. Selv om enkelte af medlemmerne ikke er specielt begejstrede, har bestyrelsen behandlet spørgsmålet to gange og vedtaget det.
De fleste skibe som bliver omfattet af et forbud sejler mellem havne i nordlige dele af Rusland, Canada og Alaska. Et fåtal af dem er norske eller knyttet til norsk aktivitet. Rederiforbundets bekymring er ikke klimahensynet, men den skade et uheld med oliespild kan få.
Miljøkomiteen i IMO, MPEC, har møde i London i begyndelsen af juli. Et forbud mod tung fuel står ikke på dagsordenen til afstemning. Men det internationale pres øges. Norge har sammen med Canada, Finland, Tyskland, Nederland og USA sendt et forslag om at tage emnet op.
Tor Christian Sletner, chef for miljøområdet i Norges Rederiforbund, er med på de forberedende møder i denne uge. Han siger, at der arbejdes på at få brug af tung fuelolie på dagsordenen. Men en beslutning, der kræver, at mange lande går sammen og bliver enige, kan tage lang tid, ifølge Sletner op til flere år.
Et forbud kan øge brændstofomkostningerne for rederier som sejlere i norske nordlige farvande, der iblandt Svalbard. Forbuddet vil også gælde skibe som sejler til og fra Grønland, Island, Rusland, Canada og Alaska i USA. Det vil også omfatte skibe som sejler mellem Europa og Asien via Nordøstpassagen samt krydstogtskibe, der besøger arktiske områder.
EU-Parlamentet vedtog i foråret også at arbejde for et internationalt forbud mod brug af tung fuel via IMO. Dersom det tarer for lang tid at få et FN-forbud på plads, truer EU med at lukke sine havne for skibe, der bruger tung fuel på vej mod eller kommer fra Arktiske områder.
I Antarktis på den sydlige halvkugle er der allerede forbud mod brug af tung fuelolie.
Kilde: Teknisk Ukeblad