Nu er EU´s nye brændstofregulering trådt i kraft
Fra 1. januar er FuelEU Maritime, der skal være med til at reducere CO2-udledningerne fra skibsfarten trådt i kraft.
Den nye forordning skal ud over at nedbringe sektorens klimaaftryk også skabe incitamenter til udvikling og anvendelse af alternative brændstoffer, der understøtter en mere miljøvenlig omstilling af hele søfartsindustrien.
”EU har ambitiøse klimamål, hvilket vi i Danske Rederier bakker fuldtonet op om. Jeg er overbevist om, at de danske rederier er godt forberedt på de nye EU-krav. Danske rederier er i fuld gang med at investere i grønne skibe og brændstoffer og teknologier, der kan reducere brændstofforbruget og øge energieffektiviteten,” siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
For et år siden blev skibsfarten omfattet af EU´s emissionskvotesystem ETS. Kvoterne for tilladt udledning vil gradvist blive sænket, så det bliver dyrere og dyrere for virksomhederne at udlede drivhusgasser.
”Jeg håber, at FuelEU Maritime kan være med til at skubbe til både efterspørgsel og produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten. Lige nu er manglen på grønne brændstoffer til konkurrencedygtige priser den helt store udfordring for skibsfartens grønne omstilling. Derudover er det vigtigt at fremhæve, at selvom EU’s regulering af skibsfartens udledninger helt klart er et godt skridt i den rigtige retning på vejen mod skibsfartens klimaneutralitet, så er det afgørende, at EU-landende også presser på for internationale regler i IMO, der gælder uanset, hvor man sejler,” siger Nina Porst.
-emte