Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie
Det første oceangående skib med dieselmotor blev i 1912 lavet på værftet B&W på Refshaleøen i København, og Emma Mærsk var ved søsætningen i 2006 fra Lindøværftet verdens største containerskib. Lars K. Christensen beskriver i Skibsværfternes Historie opgaverne og livet på danske stålskibsværfter.
Der var en engang, da næsten alle større danske kystbyer havde et skibsværft. De største af dem var kendt af de fleste. Der bygges stadig skibe i Danmark, men i mindre størrelser og i et andet omfang.
I Skibsværfternes historie beskriver historiker Lars K. Christensen det daglige slid og de store forskelle, der var blandt medarbejderne, deres uddannelse og opgaver på de nu lukkede danske værfter, skriver forlaget Turbine i en omtale af bogen, der udkommer i dag.
Forfatteren fortæller om stoltheden, når et skib ved fælles indsats var færdigbygget og skulle søsættes.
I ord og med et rigt udvalg af arkivfotos fra landets store værfter får læserne et glimt af en verden, der i dag er ukendt for de fleste, mens den for de mange værftsarbejdere var hele deres liv for bare en generation siden.
Værfterne, og dem der arbejdede der, har i høj grad været med til at forme det moderne Danmark, og hverdagen på de store danske skibsværfter er nu en vigtig del af dansk industri- og arbejderhistorie.
Lars K. Christensen er historiker, dr.phil., og museumsinspektør ved ROMU – Roskilde Museum.
Ideen til at skrive om værftsarbejderne fik han, da han tilbage i 2019-20 var tilknyttet Museerne Helsingør, hvor han havde det privilegie at arbejde sammen med en gruppe stærkt engagerede tidligere værftsarbejdere.
Bogen udkom 7. november og koster 349,95 kr.