Nye initiativer skal sikre besætningsskift
Det er fortsat vanskeligt for rederierne at gennemføre besætningsskift under coronakrisen. Lufthavne er lukkede, grænser er lukkede - og det går ud over rederiernes besætninger, som har svært ved at på- og afmønstre, fordi de rent praktisk ikke kan komme til og fra skibene
”Tusindvis af besætningsmedlemmer har taget nogle ekstra lange ture under coronakrisen. Men så snart muligheden byder sig, skal de have mulighed for at blive afløst. Lige nu arbejder vi benhårdt for at skabe en international løsning, hvor besætningsmedlemmer bliver betragtet som nøglemedarbejdere under krisen, så de dermed undgår de restriktioner, som lige nu bliver indført over alt”, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.
Den internationale skibsfartsorganisation, ICS og den internationale luftfartsorganisation, IATA kommer nu med et opråb til verdens regeringer om at gøre det muligt at lave besætningsskift for rederierne på trods af den ekstraordinære situation.
Samtidig har den europæiske skibsfartsorganisation, ECSA skrevet til EU-Kommissionen om samme problemstilling.
ICS og IATA forslår blandt andet, at man udpeger konkrete havne og lufthavne i nærheden til at håndtere besætningsskift.
En række rederier har stillet næsten samme forslag, hvor de foreslår otte havne som knudepunkter for besætningsskift. Havnene er:
Singapore, Houston, Rotterdam, Gibraltar, Jebel Ali, Fujairah, Hongkong og Shanghai.
”Både forslaget fra ICS og IATA og fra rederierne er gode forslag, som kan afhjælpe den svære situation med besætningsskift. Dog er det svært at sige, hvilke havne der er de rigtige at holde åbne for besætningsskift. Det er afgørende, at vi undgår en masse lokale og sporadiske løsninger, og derfor er vores fokus at holde så mange havne åbne for besætningsskift som muligt og finde en fælles international løsning”, siger Anne W. Trolle.
Ca. 100.000 søfarende af- eller påmønstrer hver måned handelsflåden rundt om i verden.
Danske Rederier er i tæt dialog med søsterorganisationer i andre lande og den internationale skibsfarts organisation ICS om, hvordan man får skabt en løsning på tværs af landene.
Læs ICS’ og IATA’ pressemeddelelse HER
Se ECSAs henvendelse til EU-Kommissionen HER