Nymalet Scandlines-færge tilbage i drift
Scandlines’ fragtfærge M/F Kronprins Frederik er tilbage i drift på Rødby-Puttgarden efter en tur i tørdok. Færgen har gennemgået omfattende vedligeholdelsesarbejde og er helt nymalet. Samtidig blev færgens leje i Puttgarden bundsikret.
M/F Kronprins Frederik har siden april 2017 sejlet som fragtfærge på Scandlines’ Rødby-Puttgarden rute. Færgen trængte dog til en række vedligeholdelsesarbejder og et kosmetisk løft. Den opgave vandt værftet FAYARD i Munkebo, hvor færgen var i tørdok i november og december 2017. Samtidig gennemgik færgen et Lloyd’s Register tjek.
Der blev udført stålreparationer af ballasttanke. Færgens bagbord ror blev fjernet og sendt til reparation, og dens propeller efterset af eksperter. Desuden blev skibets davider renoveret, og deres bæreevne tjekket ved hjælp af sandsække. Ankerkæden fik også en overhaling med rensning og tjek af styrke.
Malerarbejdet var omfattende. Først blev al bundmaling fjernet ved ultrahøjtrykspuling med et tryk på 2.500 bar. Til sammenligning er almindelig højtrykspuling på 100 til 150 bar. Skibets bund har fået begroningshæmmende maling for at holde brændstofforbruget nede. Over vand fremstår færgen hvidmalet med mørkeblåt navnetræk og blå skorsten med det rød-gul-blå Scandlines logo.
Under M/F Kronprins Frederiks værftsophold på FAYARD blev færgens leje i Puttgarden i Tyskland bundsikret for at forhindre erosion. Bundsikringen består af en 45 cm tyk betonplade, som blev afgrænset af 155 gabioner. Før støbningen af betonpladen, blev bunden stabiliseret med ca. 2.500 tons sten.
Frem til april 2017 sejlede færgen på ruten Gedser-Rostock, men da Scandlines’ indsatte sine to nye hybridfærger M/F Berlin og M/F Copenhagen på den rute, blev det muligt at flytte M/F Kronprins Frederik til Rødby-Puttgarden.
Kilde: Scandlines