Odense Havn og Fayard forlænger aftale med 30 år
Det store danske reparationsværft Fayard binder sig med en ny uopsigelig 30-årig lejeaftale til Odense Havn, hvor værftet har sikret sig rådighed over havnens værftsfaciliteter. Dermed er værftet også positioneret til eventuelt at gå ind i bygningen af nye danske flådefartøjer.
Den 30-årige aftale indebærer, at Fayard permanent lejer en af Nordeuropas største dokke, den såkaldte DOK3, der måler 335 meter i længden og 90 meter i bredden. DOK3 har direkte adgang til Odense Havns portalkran, der kan løfte 1.200 tons.
Samlet råder Fayard over 160.000 m2 på Odense Havn fordelt på fire dokke samt oplagsarealer, udrustningskaj, værftsbygninger, lagerfaciliteter og adgang til adskillige kraner. Ydermere kan Fayard trække på de øvrige faciliteter på Odense Havn.
"Vi er utroligt glade for, at Fayard udvider sit engagement her på Odense Havn, og den lange aftale er en tillidserklæring. Fayard er som et af Nordeuropas største reparationsværfter en virksomhed i vækst. Den vækst vil Odense Havn understøtte fremadrettet, særligt med tanke på de milliardinvesteringer målrettet flådefartøjer, der følger det nye forsvarsforlig. Her kan det maritime Danmark spille en større rolle gennem servicering og produktion af nye flådefartøjer på unikke værftsfaciliteter i Danmark.
Et øget fokus på servicering og produktion af flådefartøjer i Odense Havn vil kræve mere plads, da vi samtidig vil fastholde og udvikle vores position som Danmarks største produktionshavn inden for havvind.
Det er en stor opgave, og vi undersøger nu, hvordan vi bedst muligt kan udvide havnens kapacitet og infrastruktur i takt med de politiske ambitioner for Europas energiomstilling og sikkerhedspolitiske uafhængighed", siger Carsten Aa, Administrerende direktør i Odense Havn.
Thomas Andersen, der er adm. dir. i Fayard peger på, at havnen har udviklet sig “helt enormt” siden Lindøværftet lukkede og værftet etablerede sig i 2010 ved flytningen fra Fredericia.
“Nu åbner der sig nye muligheder, hvor Fayard kan intensivere serviceringen og mulige produktion af militære flådefartøjer til Danmark og allierede NATO-lande. Det kan sætte havnens kapacitet og infrastruktur under pres, og understreger behovet for en havneudvidelse, hvis vi skal indfri potentialet. Her tager Odense Havn allerede ansvar, og er gået i gang med forundersøgelserne til en udvidelse af havnen. Vi håber, at de nødvendige tilladelser falder på plads i et tempo, der giver alle havnens lejere mulighed for at levere inden for deres spidskompetence," siger Thomas Andersen, adm. dir. og Kristian Andersen, Business Development Manager i Fayard A/S.
Fayard servicerer i dag skibe af alle typer, men har hidtil ikke beskæftiget sig med nybyggeri.
Det kan der muligvis blive lavet om på, når konsortiet Danske Patrujleskibe sender bygningen af fem-seks nye patruljeskibe i udbud.
Opgaven vil ikke blive sendt i EU-udbud og vil således under alle omstændigheder blive udført af et værft i Danmark.
-emte