Ønske: fælles spilleregler og åbne markeder
Danske Rederier deltager som en del af kernegruppen, når Udenrigsminister Jeppe Kofod i dag inviterer en række erhvervsorganisationer og andre interessenter til drøftelse om Danmarks fremtidige handelspolitiske retning.
Handelskrig mellem USA og Kina, straftold på stål og aluminium og potentielle toldsatser på biler og bildele. Det seneste halvandet år har den globale handel i den grad været præget af udfordringer.
Og udfordringerne er på dagsordenen i dag, hvor Udenrigsminister Jeppe Kofod har inviteret til møde i Forum for Fair og Bæredygtig Handelspolitik.
”Dansk rederier opererer i dag globalt – og er afhængige af åbne markeder og fælles internationale spilleregler. I dag er vi udfordret på begge fronter – og vi er derfor glade for, at Udenrigsministeren sætter fokus på hvordan vi i Danmark bidrager til en løsning på bedst mulig vis”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
Et af temaerne på dagsordenen er bl.a. anti-globaliseringstendenserne som har været på fremmarch – og ikke mindst hvordan det stiller en frihandelsdagsorden og et EU, som har lagt meget politisk kapital i fremadrettet at sikre progressive handelsaftaler med omverdenen. Her står den globale skibsfart i forreste række til at føle effekterne af protektionisme og stagnerende verdenshandel.
”Det er vigtigt, at vi både i Danmark og i EU står vagt om en fortsat progressiv dagsorden for international handel. Vi er i dag udfordret på mange markeder, rundt omkring i verden, af protektionisme og økonomisk nationalisme. Vi skal ikke være naive, men svaret fra EU må aldrig være at lukke sig sammen om sig selv”, siger Jacob K. Clasen.
Udover Danske Rederier består kernemedlemmerne i det nye forum er Dansk Erhverv, DI, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Initiativ for Etisk Handel, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, SMV Danmark og 92-gruppen.
Kilde: Danske Rederier