Op mod 100 skibe venter i kø i USA og Kina
Corona-restriktionerne er hævet ved den enorme Ningbo Meishan terminal i Kina, og der er nok at tage fat på. Omkring 50 containerskibe venter nemlig her på at gå i havn. Og ved de hårdt pressede havne i Los Angeles er situationen fortsat tæt på kaotisk med omkring 40 ventende skibe.
Meishan-terminalen i Ningbo, der står for omkring en fjerdedel af havnens kapacitet, er nu formelt i gang igen - bekræfter Maersk i en update - efter en to uger lang lock-down, efter at en enkelt medarbejder blev testet positiv for Delta-varianten af Covid-19, .
Men ifølge VesselValue ligger omkring 50 skibe med en samlet kapacitet på knap 260.000 teu i kø uden for havnen. For en uge siden så det endnu værre ud med 80 ventende skibe.
Men det er ikke kun den kinesiske havn, der kæmper med overbelastning og lange køer af ventende skibe. På den amerikanske vestkyst har antallet af ventende skibe været tæt på rekord-nivauet.
Således skriver Splash, at mere end 40 containerskibe ligger for anker ud for de to største containerhavne i USA, Long Beach og Los Angeles. Situationen er derfor noget er af det værste, der er oplevet på USA´s vestkyst - og alvorligere end i 2002 og 2004, hvor havnene blev ramt af strejker. Dengang nåede antallet af ventende skibe dog aldrig over 30.
Ved havnen i Los Angeles viser data for august, at 90 pct. af de ankommende skibe gik direkte til ankerpladserne, hvor ventetiden i gennemsnit har været 7,8 dage.
De corona-relaterede forsinkelser i den internationale container-shipping er blot blevet større i løbet af året, drevet af en rekordhøj eksport fra Kina på grund af stigende international efterspørgsel.
Det er sket samtidig med, at de kinesiske myndigheder har indført skrappere kontroller og procedure i havnene efter blot få fund af Covid-19 smittede.
“Men påvirkningen fra Meishan vil blive mindre end tilfældet var efter nedlukningen af Yantian,” vurderer shipping-konsulenterne i Drewry overfor Bloomberg.
Kilde: TradeWinds & Splash.