Organisationer: Stop forskelsbehandlingen
Danske Havne, Copenhagen Malmö Port og Cruise Copenhagen opfordrer myndighederne til at ligestille krydstogtsturister med andre turister, så de danske krydstogthavne kan nå en sensommer med krydstogtgæster i land.
”Det har været helt ukonstruktivt, at vi har holdt fast i restriktioner alene overfor krydstogtsgæster alt imens Danmark har åbnet snart sagt alt andet op og solen har braget ned over landet i en dejlig sommer. Vi forventer, at forskelsbehandlingen stopper nu”, siger Tine Kirk, direktør for Danske Havne,.
Samme besked kommer f Copenhagen Malmö Port, t, der siger:
”Vi har haft to anløb i København denne sommer, hvor gæsterne fik mulighed for at gå i land, fordi alle passagerer var færdigvaccinerede. Det er klart, at vi havde håbet på langt flere – også fordi interessen har været der. Men for de fleste rederier har det ikke været muligt at efterleve de danske krav”, siger Henrik Ahlqvist, sales director, cruise for CMP.
”Vi forstår så sandelig behovet for en tryg udvikling af turisme, men krydstogtsbranchen har været underlagt særligt strenge krav i Danmark, som har forhindret den aktivitet, vi har set andre steder i Europa over sommeren. Derfor håber vi, at man nu vil lette på restriktionerne, da der fortsat er interesse i at anløbe København til efteråret”, siger Henrik Ahlqvist.
”Vi har set krydstogtsskibe, der ellers ville anløbe her, sejle udenom Danmark og til Sverige og Baltikum. Vi mister simpelt hen helt uden grund turister, omsætning og arbejdspladser på det her”, siger Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen.
De tre organisationer ønsker fuld ligestilling mellem krydstogtsgæster og alle andre turister, der uanset rejseform kan krydse grænserne ind i Danmark uden tilsvarende krav.
”Der skal simpelt hen ikke være forskelsbehandling bare fordi man kommer her på et flydende hotel og ikke i bil eller på anden vis”, siger Tine Kirk fra Danske Havne.
Danske Havne, CMP og Cruise Copenhagen mener, at det er på høje tid at indføre ligestilling på området, da de stramme restriktioner allerede har kostet det meste af også dette års krydstogtssæson. Selv om den normale højsæson så småt er ved at være ovre, er der dog fortsat flere rederier, som ønsker at anløbe i både september og oktober, herunder til jul, hvis restriktionerne lettes. Dette til gavn for den danske turismebranche.
”Det koster både turistomsætning som shopping, restaurant- og cafébesøg samt taxakørsel i de byer, skibene jo ikke kommer til. Og dét koster hele Danmark tiltrængt turistomsætning og desuden arbejdspladser. Hvis dette varer ved, så bliver Danmark en destination, som der sejles forbi. Og det er kritisk også med henblik på 2022 og årene derefter. Derfor skal restriktionerne stoppe og bekendtgørelsen bortfalde”, hedder det i fællesudtalelsen fra de tre organisationer.
Kilde: Danske Havne