Overenskomstforhandlinger strandet
Forhandlingerne om en ny hovedoverenskomst for DIS-området mellem Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere / Maskinmestrenes Forening, er strandet. I en leder langer formanden for Søfartens Ledere, Jens Naldal, nu ud efter Rederiforeningen
Af Jens Naldal, formand for Søfartens Ledere
Rederierne har givet et, efter deres eget udsagn, "final offer". Rederne mener, at deres tilbud er et rigtigt godt tilbud, fordi det ikke giver de DIS-søfarende skattereformtillæg til nettolønnen, hvorved danske søfarende stilles ringere og udenfor det øvrige samfund.
Rederierne har også "tilbudt" at sætte nye juniorofficerer 20 procent ned i løn.
Essensen i rederiernes tilbud er, at de ønsker en aftale som ikke gør det for omkostningstungt at have danske seniorofficerer og som gør det billigere at have danske juniorofficerer, så vi sammen kan sikre en maritim fremtid i Danmark. Vi har givet et tilbud tilbage til rederierne, men jeg må konstatere, at det er afvist fra rederisiden, med henvisning til at deres tilbud var "final".
Hvad gør vi så? Jo, indtil videre har vi forholdt os afventende. Men det er klart, at vi ikke bare kan acceptere, at de gamle overenskomster løber videre.
Jeg har været aktiv i dansk skibsfart siden 1982 og har alle dage opfattet hovedoverenskomsten som en af grundstenene i dansk skibsfart. Det var her vi blev enige om udviklingen i løn- og ansættelsesvilkår under hensyntagen til erhvervets vilkår, udbud og efterspørgsel. Men er den stadig en grundsten og har den stadig sin berettigelse, hvis den ikke i bare rimeligt mål opfylder vores ønsker?
I dag har vi 16 medlemmer som er ansat direkte på hovedoverenskomsten og kun fire rederier i Danmarks Rederiforening har valgt at bruge særoverenskomster! Alle andre er ansat på individuelle kontrakter eller andre aftaler med henvisning til vores DIS-rammeaftale. Skal skibsførere, seniorofficerer og juniorofficer som ikke er ansat på hovedoverenskomsten, vente på deres lønstigning? Og er det fortsat nødvendigt at skattereformen og dermed lovgivningsmæssige forhold omkring DIS kædes sammen med en hovedoverenskomst?
Skal den skibsfører, som i dag er eneste dansker om bord - eller evt. sammen med en dansk overstyrmand - vente med af få løn- og ansættelsesvilkår som fortjent. Vente indtil vi evt. med en ny hovedoverenskomst finder ud af, om helt nye danske juniorofficer skal ned i løn, så rederierne har "råd" til at opfylde deres rekrutteringsaftale, som de har lovet som "betaling" for deres tonnageskat?
Svaret synes efterhånden at være "nej" til de stillede spørgsmål. Den nuværende situation som overenskomstforhandlingerne befinder sig i er i hvert fald med til at sætte spørgsmålet om vores hovedoverenskomst er en grundsten eller en klods om benet.
Vi lever i en tid, hvor danske skibsofficerer (læs seniorofficerer) er konkurrencedygtige og efterspurgte. Hvis deres ansættelsesvilkår skal afvente hovedoverenskomsten, så er den en klods om benet. Jeg forestiller mig at den da også må være en klods om benet for HR-folkene i de enkelte rederier som gerne vil fastholde deres dygtige medarbejdere.
Hvis "klodsen" skal væk må vi erklære hovedoverenskomsten for død og bortfaldet. For en "gammel mand" som jeg, kunne det måske se ud til at vi lader kaos råde. Men ved nærmere eftertanke er det måske også vejen til at skabe en ny orden.
Rederierne har gennem de sidste år talt og talt for at flere kom på individuelle ansættelsesvilkår, men vi oplever nu at de reelt set kun vil det kollektivt. Jeg vil derfor kalde det et orkestreret kaos, som helt åbenbart har til formål at gennemtvinge kollektive sparemål overfor en helt masse individuelt ansatte medarbejdere som hver dag viser, at de er pengene værd og har fortjent lønstigning og som har krav på et skattereformtillæg.
Danmarks Rederiforening er også klodsen der står i vejen for at vi kommer i gang med OK-forhandlingerne med Rederiforeningen for Mindre Skibe og Rederiforeningen 1895. Også derfor skal vi se at komme videre.
Jeg er ved at være godt og grundig træt af rederiernes klagesange. Dansk skibsfart er i vækst. Rederierne må gøre op med sig selv om de virkelig ønsker en hovedoverenskomst. Hvis ikke, må denne klods fjernes og vi må gennem kaos skabe en ny orden.
Derfor er jer meget tilfreds med at 180 medlemmer har valgt at komme til vores store efterårsmøde på Nyborg Strand den 1. november 2010, hvor vi vil sætte hovedoverenskomstens fremtid til debat.
Kilde: Søfartens Ledere