Partnerskab skal bygge danske krigsskibe
Et nyt initiativ - Nationalt Partnerskab for det maritime område - skal nu samle alle relevante parter i et nyt samarbejde, med det formål at afdække branches samlede kapacitet og kompetencer i forhold til, at designe, bygge, udstyre og vedligeholde danske flådefartøjer.
Foto: Danske Rederier.
Ifølge minister skal der over de næste 20 år investeres op mod 40 milliarder kroner i den danske flåde, i form af nybygninger og moderniseringer. Morten Bødskov ser gerne at det arbejde udføres på danske værfter – en opgave der kan kræve, at der bygges nye værfter.
”Vi har værftsindustri i Danmark, men det er også oplagt, at dette rummer muligheden for, at der skal bygges nyt på den front. Det er noget af det, dansk erhvervsliv skal tage stilling til, siger Morten Bødskov ifølge TV2.dk til Ritzau.
”Det går ikke, særligt i en tid med krig i Europa, at det danske forsvar har problemer med at få bygget skibe og andet materiel. Derfor tager vi fat nu og lancerer et partnerskab”, siger ministeren.
I den danske maritime branche, der var bredt repræsenteret ved pressemødet, tager man meget positivt imod forsvarsministerens initiativ.
”Vi skal skabe et grundlag for, at politikerne kan træffe beslutning om, hvilke skibe Søværnet skal have leveret i de kommende år. Samtidig skal vi sørge for at skibe, udstyr og komponenter ikke bare indkøbes rundt om i verden, men at så meget som muligt produceres og udvikles på dansk grund”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, der er udpeget til formand for det nye partnerskab.
”Det har aldrig været vigtigere at styrke vores maritime kapaciteter i Danmark end lige nu. Ruslands aggression, geopolitiske spændinger og udfordringer med at skaffe dele og teknologi betyder, at vi skal understøtte Forsvaret og sikre, at Danmark kan mere selv, når det gælder design, bygning og vedligeholdelse af orlogsskibe”. siger Anne H. Steffensen.
Danske Maritimes ser også frem til at bidrage til arbejdet:
”Hos Danske Maritime er vi rigtig glade for initiativet om Det Maritime Partnerskab. Det er utrolig relevant, at Folketinget og myndighederne får det fulde overblik over vores potentiale i den maritime industri, hvor opgaven med at bygge nyt til Søværnet jo er en spændende opgave med mange positive afledte effekter. Både i forhold til videns- og kapacitetsopbygning og i forhold til beskæftigelse, vedligeholdelse, følgeerhverv og eksportmuligheder”, siger administrerende direktør Jenny Braat, og tilføjer:
”En af de ting, jeg kommer til at fremhæve, er behovet for, at man fra politisk side tænker tilstrækkeligt langsigtet. Jo længere, jo bedre faktisk. For hvis nogle af virksomhederne i den maritime industri vælger at kapacitetsudvide som led i at bidrage til disse opgaver, så skal de kunne føle sig sikre på, at planerne holder en længere årrække frem – de skal kunne føle sig trygge ved at få deres investering hjem”, siger Jenny Braat.
Medlemmerne af Nationalt Partnerskab for det maritime område:
Forsvarsministeriet Forsvarskommandoen ved Forsvarets Skibsprogram Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse Erhvervsministeriet Uddannelses- og Forskningsministeriet Danske Rederier Dansk Industri Danske Maritime Dansk Metal Forsikring & Pension Maritime DTU MARTEC
Redaktionen