Rapport: Nødområder til havs bør blive opdateret
Danmarks i alt 21 marine nødområder og disses beredkabsplaner bør revideres, anbefaler forskere fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi i en ny rapport.
I Danmark kan skibe søge tilflugt i marine nødområder, hvis de kommer i nød og der opstår en risiko for spild af f.eks. brændstof eller kemikalier. Der findes detaljerede beredskabsplaner for håndteringen af eventuelle spild i hvert af nødområderne.
En ny videnskabelig rapport, som DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet – har udført for Miljøstyrelsen, anbefaler en revurdering af seks af Danmarks i alt 21 marine nødområder. Særligt anbefaler forskerne, at der hurtigt bliver foretaget en revidering af nødområderne med den højeste miljørisiko, dvs. nødområder ved Langeland, Bøtø, København, Thyborøn, Esbjerg og Frederikshavn.
Rapporten viser, at der både er behov for at revurdere nogle af områdernes egnethed og de eksisterende beredskabsplaner. Dels er nogle nødområder miljømæssigt sårbare, dels er der kommet nye hybridbrændstoffer, som byder på nye udfordringer for de eksisterende miljøberedskaber.
Nødområderne blev udvalgt i 2004. Siden da er nogle af de berørte kyst- og havområder blevet udpeget som Natura 2000-områder, der hører under EU's naturbeskyttelsesdirektiver: Fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet. Så der er særlige krav til beskyttelse af økosystemerne i disse områder.
Læs rapporten ”Nødområdernes miljøsårbarhed i forhold til spild fra skibe” her.