Rekordtilgang af dansk-flagede skibe
Rederierne har travlt med at sætte Dannebrog på skibene, så den danske handelsflåde vokser. Tilgangen til skibsregisteret herhjemme er nu så kraftig, at Danmark i øjeblikket har det hurtigst voksende skibsregister. Det viser helt nye tal for udviklingen de seneste 12 måneder.
”Det er positivt, at en række rederier vælger at flage flere skibe ind. Den udvikling skyldes især en visionær politik herhjemme med en fjernet registreringsafgift på brugte skibe,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Med virkning fra starten af året fjernede et bredt flertal i Folketinget den registreringsafgift, som ellers har været en klods om benet på det danske flags konkurrenceevne. Den ændrede lovgivning har sat skub i en udvikling, der ikke er set større siden 1990erne. Den udvikling ventes, at fortsætte. Yderligere 11 skibe er nu på vej under dansk flag fra rederierne, heraf er de ni skibe nye og kommer fra TORM.
”Væksten i brugen af det danske flag er et resultat af et langt, sejt træk på området med fjernelse af særkrav til skibe under dansk flag og afskaffelsen af registreringsafgiften for skibe, der ønsker at sejle under det danske flag. Det er godt nyt for rederierhvervets værdiskabelse i Danmark”, siger Anne H. Steffensen.
Samtidigt viser en rundspørge blandt topcheferne i de danske rederier, at 18 ud af 25 rederier forventer at sætte flere skibe på dansk flag inden for de kommende tre år. Undersøgelsen er foretaget af Danske Rederier og svarerne repræsenterer 80 procent af den danskflagede handelsflåde.
”Vi kommer til at flage ni nybygninger på dansk flag over de næste to år, og det gør vi, fordi DIS er et konkurrencedygtigt flag, hvor vi samtidig oplever fleksibilitet og professionalisme fra Søfartsstyrelsen. Ligeledes oplever vi god støtte fra andre danske myndigheder, når der måtte opstå udfordringer, f.eks. i forbindelse med pirateri,” siger Jacob Meldgaard, CEO i TORM.
Samlet set betyder udviklingen, at de danske skibsregistre når næsten 20 millioner bruttoton fordelt på 700 skibe for første gang nogensinde. Det gør samtidig DIS til det hurtigst voksende skibsregister i verden i det forgangne år.
De nye skibe sætter Danmark på rekordkurs. For allerede uden de 11 kommende skibe, så er der allerede i perioden april 2017 til april 2018 sket en stigning 24,6 procent målt på bruttotonnage. Den årlige vækst er den største globalt set. Kun Portugal kan i øjeblikket følge med Danmark.
Det betyder, at handelsflåden der sejler under dansk flag er vokset fra 15,6 millioner bruttoton til 19,4 millioner bruttoton per april 2018. Udviklingen er især markant de seneste seks måneder, hvor Danmark som flagstat er vokset med 18,5 procent.
Udviklingen betyder, at Danmark nu er verdens 12 største flagstat, mens det i Europa er det fjerde mest anvendte flag.
Kilde: Danske Rederier