Så er der rotorsejl på Copenhagen
Scandlines´ hybridfærge Copenhagen har nu fået monteret et 30 meter højt rotorsejl, der ifølge rederiet vil reducere CO2-udledningen med fire til fem procent. Installationen af rotorsejlet fra Norsepower skete under et natligt stop i havnen i Rostock.
”Vi ser stor værdi i at investere i teknologier, der gør det muligt for os at fortsætte vores grønne rejse. Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift,” udtaler Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
Det 30 meter høje rotor sejl har en diameter på fem meter og blev efter grundige forberedelser installeret på få timer, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
“Det er en glæde at kunne fortælle om den seneste vellykkede installation af et rotorsejl. Den viser, at en eftermontering kan lade sig gøre uden at tage skibet ud af drift i længere tid. Scandlines har gennem flere år investeret i cleantech løsninger for at reducere CO2-udledningen. Med monteringen af rotorsejlet bliver hybridfærgen Copenhagen en af verdens mest energieffektive færger,” siger Norsepowers CEO Tuomas Riski.
Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Løsningen er fuldt automatiseret og måler, om vinden er stærk nok til, at rotorsejlet vil reducere udledningen. Når den er det, starter rotorsejlet automatisk.
Kilde: Scandlines