Scandlines hårdt ramt af coronakrisen
Scandlines kom ud af 2019 med et overskud på 115 millioner euro, et fald på 10 millioner euro i forhold til overskuddet i 2018. Omsætningen lå næsten uændret på 475 millioner euro, 2 millioner euro under omsætningen året før. Men coronakrisen har ramt færgerederiet hårdt.
Ledelsen skriver i en kommentar til årsregnskabet for 2019, at udbruddet af COVID-19 forventes at få en markant negativ effekt på trafiktallene og årets økonomiske resultater.
Scandlines arbejder målrettet med at afbøde effekten af disse negative eksterne forhold gennem omkostningsstyring og effektivitetsforbedringer, men som følge af den høje grad af usikkerhed og den lave sigtbarhed er ledelsen ikke i stand til at udtrykke præcise finansielle forventninger for 2020.
”Vores forretning var relativt stabil i de første måneder af 2020, men udbruddet af COVID-19 på tværs af Europa og de efterfølgende rejserestriktioner medfører en høj grad af usikkerhed og meget begrænset sigtbarhed for resten af året”, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.
”Vi tager alle nødvendige forholdsregler for at beskytte vores medarbejdere og kunder, mens vi fortsætter med at udfylde vores formål som en vital del af den infrastruktur, der forbinder det europæiske fastland og Skandinavien i en vanskelig periode”.
Om regnskabsåret 2019 siger ledelsen:
”Vi fortsatte med at styrke og udvikle vores forretning, så vi kunne skabe stabil indtjening i 2019 og understrege Scandlines’ bæredygtige fremtidsudsigter som en særdeles konkurrencedygtig, pålidelig og stadig grønnere del af europæisk infrastruktur”, siger Søren Poulsgaard Jensen.
”Vi har i mange år betragtet grønne investeringer og tiltag som en integreret del af vores strategi og en klar forudsætning for at sikre langsigtet konkurrencekraft i vores marked. Indsættelsen af vores grønne hybridfærger på Gedser-Rostock-ruten og deres succes har understreget denne pointe, og vi fortsatte ad den kurs i 2019 ved at installere nye thrustere på M/V Schleswig-Holstein på Rødby-Puttgarden-ruten og forberede installation af et specialfremstillet 30 meter højt rotorsejl på M/V Copenhagen”.
Kilde: Scandlines