Scandlines vinder innovationspris
For projektet med ombygningen af to hybrid-færger på Rødby-Puttgarden ruten til plug-in færger har Scandlines modtaget en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning (DVWG).
Scandlines imponerede juryen med den planlagte ombygning af hybridfærgerne M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger – specielt ladetårnene i Rødby og Puttgarden med meget stor ydeevne blev vurderet som særligt innovative. Med ladetårnene bliver det nemlig muligt på 12 minutter at oplade til 80 procent af den energi, der kræves til en overfart. Ombygningen af færgerne går i gang i 2025, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
”Vi er utrolig stolte og beærede over, at vores projekt blev valgt som vinder af prisen. Det er et klart signal til vores mange kolleger og eksperter, der bidrager med kreative tanker og tekniske løsninger til at gøre vores flåde mere og mere bæredygtig, om at deres ideer betyder noget. Vores mål er emissionsfri drift på Rødby-Puttgarden ruten allerede i 2030, og det prisvindende projekt er et stort skridt mod det mål,” lyder det fra Marko Möller, som er Head of Business Administration & Special Projects i Scandlines.
Scandlines har et mål om “zero direct emission” i 2040, og forventer at have reduceret rederiets samlede CO2-udledning med omkring 60 pct. i 2030 i forhold til udledningen i 2008.
-emte
Data om Scandlines’ elektrificeringsprojekt:
Elektrificering af to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten
Servicefart: 18,5 knob
Energilagringssystem ombord: 5 MWh på begge færger
Opladning i havn (Rødby og Puttgarden): 12 minutter
Investering: Over DKK 230 millioner
Kilde: Scandlines