Shipping-organisationer beder om CO2-skat
Hvis shipping for alvor skal bidrage til en reduktion af CO2 udledningen gennem en omstilling af hele industrien, kræver et indførelsen af CO2-afgifter. Det er fire af de helt store organisationer inden for shipping nu enige om ifølge en opsigtsvækkende pressemeddelelse.
“Dette er et revolutionerende skridt fra shipping-industrien, der aldrig før har bakket op om at lægge afgifter på CO2-udledninger,” hedder det i pressemeddelelsen fra de fire organisationer, der omfatter The International Chamber of Shipping (ICS), der repræsenterer de fleste nationale skibsrederorganisationer, Bimco, der er verdens søtrste uafhængige organisation for skibsejere, Cruise Lines International Association og World Shipping Council, der repræsenterer de store containerrederier.
Indtil nu har der blandt organisationerne været consensus om en stille modstand mod markedsbaserede tiltag eller regionale regler som f.eks. EU´s kommende indlemmelse af skibsfarten i CO2-kvotesystemet.
Organisationerne har i stedet bakket op om IMOs reduktionsmål, der fra flere sider er blevet betegnet som uambitiøse og slet ikke nok, hvis målsætningerne i Paris-aftalen skal nås.
Nu ønsker de store organisationer så, at udviklingen mod CO2-reduktioner også skal drives af CO2-afgifter, men det næste skridt er så, at få implementeret en sådan system globalt.
De fire organisationer opfordrer derfor “verdens ledere til hurtigst muligt at undersøge” markedsbaserede tiltag.
Kilde: TradeWinds