Skandinavisk færge midtpunkt i skrot-strid
Den nu 47-år gamle færge Princess, der i tidernes morgen bl.a. besejlede Göteborg-Frederikshavn, Englands-ruten fra Esbjerg og en kort overgang København-Rønne, er kommet i søgelyset på grund af en nuværende græske ejers salg af skibet til ophugning i Bangladesh.
Den 13.300 bt store ro-ro færge blev bygget af Wärtsilä i Finland i 1974 som Prinsessan Birgitta - senere kendt som Scandinavica og King of Scandinavia - og indeholder på grund af byggetidspunktet ifølge NGO´en Shipbreaking Platform formentlig store mængder asbest, hvilket gør den til “farligt affald”.
“Ifølge EU´s regler for ophugning, Basel-konventionen og tilsvarende nationale lovgivninger, er eksport af ophugnings-modne skibe fyldt med asbest og andre giftige materialer fra Grækenland til ikke-OECD lande forbudt,” siger Ingvild Jenssen, der er stifter og direktør i Shipbreaking Platform.
“Vi opfordrer derfor græske myndigheder til øjeblikketligt at kalde skibet tilbage, så det kan blive ophugget sikkert og miljørigtigt i overensstemmelse med Grækenlands forpligtelser under miljølovgivningen,” siger hun videre.
Hun oplyser, at de relevante myndigheder allerede i maj blev advaret om, at skibet var blevet solgt til ophugning. Som det typisk sker i disse sager blevet skibets flag skiftet to gange. Først fra cypriotisk til Togo-flag - og siden til Comoros.
Skibet blev omdøbt til Princess og forlod Grækenland i midten af juli, hvor det gik gennem Suez-kanalen, ankrede op ved Jeddah i Saudi Arabien før den videre rejse mod ophugningsværterne på strandene i Bangladesh i slutningen af denne måned.
Ifølge Shipbreaking Platform blev mindst otte arbejdere kvæstet eller dræbt under arbejdet med ophugning af skibe i Bangladesh.
Den finsk-byggede færge tilbragte
op mod 30 år i de skandinaviske farvande, inden det i de senere år sejlede Middelhavet tyndt. Fra 2010 til 2017 tjente det som hotelskib for C-Bed i Holland, ombygget til formålet af Fredericia Værft, i dag Fayard.
Færgen har sejlet under ti forskellige navne og haft mere end et dusin ejere. I de sidste tre år - inden salget til ophugning tidligere i år - var skibet ejet af et græsk selskab, der havde planer om at bruge det på en rute mellem Italien og Albanien.
Kilde: Maritime Executive og faergelejet.dk