Skibe sejlede forbi nødstedte i otte timer

Da Wallenius Lines Fidelio 19. maj reddede 11 fiskere ud for Tunesien, havde de ventet otte timer i vandet. Fiskerbåden blev smadret i kollision med et stort skib. Fidelio, en 30.137 DWT biltransportskib, var langt fra det første skib på stedet, da andre skibe bare var sejlet forbi , uden at hjælpe.

” De var i nød, det så vi straks. Jeg tænkte ikke på ret meget andet end at redde dem. Det er selvfølge, når man ser sådan noget. Derudover er vi forpligtet til at gøre det i henhold til søloven, så det var en nem beslutning”,siger kaptajn Jan Nilsson til barometeret.

Fidelio var på vej vestover fra Piræus til Le Havre i Middelhavet omkring 25 sømil nord for Tunesien, da vagthavende officer og en matros så vragrester på havfladen og røgstige op fra en af de større vragdele. Kaptajnen blev straks underrettet straks og var på broen inden for et minut.

Det var ganske hurtigt klart, at der var sket noget, da silhuetter af mennesker, der viftede med ”flag” dukkede op på den rygende vragdel. Kaptajnen rapporterede til rederiets hovedsæde og etablerede kontakt med Joint Rescue Coordination Centre, JRCC, i Göteborg og den tunesiske kystvagt, som sendte et fartøj for at hente de reddede.

En redningsbåd med tre mand blev sat i vandet fra Fidelio. Først blev otte personer på den større vragdel reddet samt én, der der holdt sig flydende ved at klynge sig til en vragrest.

Et hold blev derefter sendt ud og reddede yderligere to personer, der var blevet spottet ved andre vragdele.

Fidelio var ikke det første skib at passere den forliste fiskerbåd, men den eneste som reagerede. En af de reddede, der havde ligget i vandet på 18 grader C., var meget afkølet og rystede. Alle modtog tørt tøj, drikke og frugt og blev behandlet for mindre skader. Efter cirka to og en halv time kunne den tunesiske kystvagt hente de reddede og bringe den i land.

”Der var masser af fartøjer, men desværre er der nogle, der ikke bekymrer sig i dag. Det er så almindeligt med flygtninge over Middelhavet, og det giver meget arbejde, alene bureaukratisk, hvis du redder nogle for at få bringe dem i land.

Der er mange, der undgår at gribe ind, fordi det er meget besværligt, og det er forfærdeligt. Rigtigt mange sejlede lige forbi. Der var endda fiskerbåde et par tusinde meter væk, men ingen brød sig om, at de stod og vinkede eller om de omkom.Det er skræmmende”, siger kaptajn Jan Nilsson.

Kilde: Sjöfartstidningen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

26.12.2024Maritimedanmark.dk

Containerskib kæntret i havn

18.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny kampagnefilm skal trække unge til den maritime industri

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere maritim topchef i hård modvind

13.12.2024Maritimedanmark.dk

NGO indstiller redninger på Middelhavet

13.12.2024Thyborøn Havn

Sponseret

Thors sekundære stålkonstruktioner skal installeres fra Thyborøn Havn og havnen er valgt som installationshavn

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark