Skibe sejlede forbi nødstedte i otte timer
Da Wallenius Lines Fidelio 19. maj reddede 11 fiskere ud for Tunesien, havde de ventet otte timer i vandet. Fiskerbåden blev smadret i kollision med et stort skib. Fidelio, en 30.137 DWT biltransportskib, var langt fra det første skib på stedet, da andre skibe bare var sejlet forbi , uden at hjælpe.
” De var i nød, det så vi straks. Jeg tænkte ikke på ret meget andet end at redde dem. Det er selvfølge, når man ser sådan noget. Derudover er vi forpligtet til at gøre det i henhold til søloven, så det var en nem beslutning”,siger kaptajn Jan Nilsson til barometeret.
Fidelio var på vej vestover fra Piræus til Le Havre i Middelhavet omkring 25 sømil nord for Tunesien, da vagthavende officer og en matros så vragrester på havfladen og røgstige op fra en af de større vragdele. Kaptajnen blev straks underrettet straks og var på broen inden for et minut.
Det var ganske hurtigt klart, at der var sket noget, da silhuetter af mennesker, der viftede med ”flag” dukkede op på den rygende vragdel. Kaptajnen rapporterede til rederiets hovedsæde og etablerede kontakt med Joint Rescue Coordination Centre, JRCC, i Göteborg og den tunesiske kystvagt, som sendte et fartøj for at hente de reddede.
En redningsbåd med tre mand blev sat i vandet fra Fidelio. Først blev otte personer på den større vragdel reddet samt én, der der holdt sig flydende ved at klynge sig til en vragrest.
Et hold blev derefter sendt ud og reddede yderligere to personer, der var blevet spottet ved andre vragdele.
Fidelio var ikke det første skib at passere den forliste fiskerbåd, men den eneste som reagerede. En af de reddede, der havde ligget i vandet på 18 grader C., var meget afkølet og rystede. Alle modtog tørt tøj, drikke og frugt og blev behandlet for mindre skader. Efter cirka to og en halv time kunne den tunesiske kystvagt hente de reddede og bringe den i land.
”Der var masser af fartøjer, men desværre er der nogle, der ikke bekymrer sig i dag. Det er så almindeligt med flygtninge over Middelhavet, og det giver meget arbejde, alene bureaukratisk, hvis du redder nogle for at få bringe dem i land.
Der er mange, der undgår at gribe ind, fordi det er meget besværligt, og det er forfærdeligt. Rigtigt mange sejlede lige forbi. Der var endda fiskerbåde et par tusinde meter væk, men ingen brød sig om, at de stod og vinkede eller om de omkom.Det er skræmmende”, siger kaptajn Jan Nilsson.
Kilde: Sjöfartstidningen