Skibstilbageholdelse skyldes sag fra 2005

Tilbageholdelsen af containerskibet Maersk Tigris skyldes ifølge Maersk Line en sag, der daterer sig tilbage til 2005. Men bortset fra denne sag er Maersk Tigris ikke ejet af Maersk Line, og besætningen er ikke ansat af Maersk Line. Maersk Line opfordrer derfor til, at både skib og besætning frigives hurtigst muligt.

Efter et møde den 29. april med Irans maritime organisation for havne kan Maersk Line oplyse, at tilbageholdelsen af Maersk Tigris skyldes en sag fra 2005. Det er dog ikke officielt bekræftet af de iranske myndigheder, at skibstilbageholdelsen skyldes lige præcis denne sag.

Sagen drejer sig om 10 containere, der i starten af januar 2005 ankom til Dubai (UAE). Det var Maersk Line, der transporterede containerne på vegne af en iransk virksomhed. Containerne blev imidlertid aldrig afhentet af modtageren eller nogen anden part, og derfor bortskaffede de lokale myndigheder godset efter 90 dage, hvilket var i overensstemmelse med den lokale lovgivning.

Den iranske virksomhed anklagede efterfølgende Maersk Line for at have misligholdt betalingen og krævede ved den iranske statsanklagers kontor en erstatning på fire millioner dollar fra Maersk Line. Det beløb svarede til værdien af godset. Denne afgørelse var Maersk Line ikke enig i, og sagen blev i 2007 afvist. Den iranske virksomhed prøvede derefter sagen ved en iransk distriktsdomstol, hvor sagen blev afvist i 2009.

Herefter indledte den iranske virksomhed en civilretlig sag mod Maersk Line. Efter fire år afgjorde appeldomstolen i Teheran den 18. februar 2015, at Maersk Line skulle betale 163.000 dollar til den iranske virksomhed. Den afgørelse har Maersk Line accepteret, og rederiet har erklæret sig villig til at betale beløbet.

Det var imidlertid ikke nok for den iranske virksomhed, som derfor appellerede afgørelsen for at opnå en erstatning, der svarer til den værdi, godset ville have i dag. Først i dag har Maersk Line fået at vide, at appeldomstolen har afgjort, at Maersk Line skal betale 3,6 millioner dollar.

Da Maersk Line ikke har fået nogle detaljer vedrørende denne afgørelse, vil rederiet ikke kommentere yderligere på det.

Lige nu har rederiet fokus på besætningens sikkerhed og frigivelsen af skibet.

Kilde: Maersk Line

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark