Skibstilbageholdelse skyldes sag fra 2005
Tilbageholdelsen af containerskibet Maersk Tigris skyldes ifølge Maersk Line en sag, der daterer sig tilbage til 2005. Men bortset fra denne sag er Maersk Tigris ikke ejet af Maersk Line, og besætningen er ikke ansat af Maersk Line. Maersk Line opfordrer derfor til, at både skib og besætning frigives hurtigst muligt.
Efter et møde den 29. april med Irans maritime organisation for havne kan Maersk Line oplyse, at tilbageholdelsen af Maersk Tigris skyldes en sag fra 2005. Det er dog ikke officielt bekræftet af de iranske myndigheder, at skibstilbageholdelsen skyldes lige præcis denne sag.
Sagen drejer sig om 10 containere, der i starten af januar 2005 ankom til Dubai (UAE). Det var Maersk Line, der transporterede containerne på vegne af en iransk virksomhed. Containerne blev imidlertid aldrig afhentet af modtageren eller nogen anden part, og derfor bortskaffede de lokale myndigheder godset efter 90 dage, hvilket var i overensstemmelse med den lokale lovgivning.
Den iranske virksomhed anklagede efterfølgende Maersk Line for at have misligholdt betalingen og krævede ved den iranske statsanklagers kontor en erstatning på fire millioner dollar fra Maersk Line. Det beløb svarede til værdien af godset. Denne afgørelse var Maersk Line ikke enig i, og sagen blev i 2007 afvist. Den iranske virksomhed prøvede derefter sagen ved en iransk distriktsdomstol, hvor sagen blev afvist i 2009.
Herefter indledte den iranske virksomhed en civilretlig sag mod Maersk Line. Efter fire år afgjorde appeldomstolen i Teheran den 18. februar 2015, at Maersk Line skulle betale 163.000 dollar til den iranske virksomhed. Den afgørelse har Maersk Line accepteret, og rederiet har erklæret sig villig til at betale beløbet.
Det var imidlertid ikke nok for den iranske virksomhed, som derfor appellerede afgørelsen for at opnå en erstatning, der svarer til den værdi, godset ville have i dag. Først i dag har Maersk Line fået at vide, at appeldomstolen har afgjort, at Maersk Line skal betale 3,6 millioner dollar.
Da Maersk Line ikke har fået nogle detaljer vedrørende denne afgørelse, vil rederiet ikke kommentere yderligere på det.
Lige nu har rederiet fokus på besætningens sikkerhed og frigivelsen af skibet.
Kilde: Maersk Line