Slut med lyseblå udsigt på havnen i Fredericia
I syv år har oplagte skibe fra Maersk Supply Service sikret en lyseblå udsigt på Fredericia Havn. Men forleden blev det sidste skib trukket afsted. Nu skal Fredericia i gang med en stor havneudvidelse.
Udsigten fra havnen i Fredericia begyndte at blive lyseblå i 2016, da markedet for offshorefartøjer blev ramt af lave rater som følge af overkapacitet. En efter en blev Maersk Supply-skibe dirigeret til havnen i Fredericia for oplægning.
Da der var flest lå 11 af rederiets skibe ved kaj i Fredericia i 2020. Men siden da er flere skibe blev enten solgt, ophugget eller sat i drift igen.
I fjor blev to af skibene solgt og tre andre slæbt til ophugning på Fornæs Ship Recycling i Grenaa.
Og fredag formiddag i sidste uge blev det sidste Maersk Supply skib trukket afsted mod Faaborg - solgt til en ukendt køber.
Men det betyder også, at der nu kan sættes gang i en stor udvidelse af Vesthavnen i Fredericia, der skal udvide containerkapaciteten og sikre plads til større RoRo-godsmængder i havnen.
Frederica er allerede i dag en travl containerhavn og vil igen få lyseblåt besøg, når Maersk første metanoldrevne container feederskib, Laura Maersk fra 1. november vil anløbe havnen hver onsdag på faste Østersø-rute.
-emte