Søfartsstyrelsens rolle i sagen om Scandinavian Star skal undersøges
Justitsministeriet lægger på baggrund af et ønske fra undersøgelsesgruppen Scandinavian Star Task Force op til, at Søfartsstyrelsens rolle skal undersøges. Det handler om manglende havnestatskontrol, skriver Politiken.
Det er Søfartsstyrelsens manglende havnestatskontrol, der nu bliver omdrejningspunktet for udvidelsen af undersøgelsesgruppensmandat.
En juridisk rapport bestilt af Erhvervsministeriet, der blev offentliggjort i september i fjor konkluderede, at styrelsen skulle have foretaget en havnestatskontrol, inden Scandinavian Star sejlede med passagerer fra Danmark første gang 1. april 1990 - blot en uge før den påsatte brand dræbte 159 om bord.
Samtidig viser et fortroligt notat, som Politiken har set, at Søfartsstyrelsen ifølge avisen kæmpede hårdt for at undgå at få ansvaret for den manglende kontrol af skibet, selvom det skandinaviske granskningsudvalg, der blev nedsat efter ulykken, mente, at der ikke havde været den nødvendige kontrol af skibet.
Udvalget mente også at vide, hvorfor kontrollen ikke blev udført: “Som årsag til manglen på ændring af kontrolsystemet peger udvalget på generelle skibsfarts- og erhvervspolitiske interesser.”
Enhedslistens Søren Søndergaard, der har fulgt Scandinavian Star sagen tæt, kalder det overfor Politiken for “dybt problematisk hvis Søfartsstyrelsen bevidst har valgt at se bort fra dens forpligtelse til at kontrollere Scandinavian Star før afgang”.
“Og for mig er det en voldsomt skærpende omstændighed, hvis den manglende kontrol er sket af hensyn til erhvervspolitiske interesser. Jeg glæder mig meget til, at Task Forcen får undersøgt denne sag helt til bunds”, siger Søren Søndergaard til Politiken.
-emte