Stadig problemer med færgen Ampere
Der er fortsat problemer med den norske batteridrevne færge Ampere, der er ejet af Norled og sejler mellem Lavik og Oppedal i Fjordane. Verdens første fuldelektriske bil- og passagerfærge kan ikke nå at lade nok op i løbet af de 10 minutter, den ligger i havn ved lastning og losning.
Ampere er udstyret med to batteripakker på 500 kWh hver. De oplades hver nat, men supplerende opladning er nødvendig. Ellers kan færgen ikke klare alle de 34 ture, som færgen ifølge kontrakten skal sejle hver dag. Derfor skal færgen gerne nå at lade 150 kWh op, mens den ligger i havn, men de 10 minutter, den ligger i havn er for lidt. Den effektive ladetid er ovenikøbet mindre end 10 minutter, da tilkobling og start af opladning også tager tid.
Derfor skal kommunikationen mellem færge og ladepunkt foregå hurtigere, og Norled arbejder derfor på at få opgraderet kommunikationssystemerne, så kommunikationen kommer til at foregå hurtigere.
De tekniske problemer har indtil videre bevirket, at færgen må stå over to-tre afgange hver dag.
Færgedriften på ruten varetages af tre færger. Udover Ampere sejler færgerne Lavik og Stavanger mellem Lavik og Oppedal på rute E39.
Kilde: Teknisk Ukeblad