Stærkt år for containere i Nordens største havn
Men 2024 blev et år med både op- og nedture for fragtmængderne i Göteborg havn.
På containersiden rapporterer Göteborgs Havn endnu et stærkt år med høje volumener og effektivitetsniveauer. Mens andre segmenter viste blandede resultater, steg den samlede fragtmængde for alle segmenter med 8% i tons.
I 2024 blev der håndteret mere containeriseret gods end i rekordåret 2023 – selvom antallet af containere faldt med knap 1pct. Dette kan virke selvmodsigende, men forklaringen ligger i, at mængden af fyldte containere steg, mens håndteringen af tomme containere faldt betydeligt. Med andre ord færre containere, men mere fragt.
Eksportmængden af containeriseret gods faldt en smule, men importen voksede markant med næsten 15 pct..
“Primært ser vi, at importen er steget betydeligt i løbet af året, og vi forventer, at denne tendens fortsætter i 2025. Da eksporten faldt en smule, betyder det, at vi nu nærmer os en 50/50 balance mellem import og eksport. Dette er normalt for Göteborgs Havn, men ganske unikt sammenlignet med andre havne både i Sverige og internationalt, siger Claes Sundmark, vicepræsident for salg og marketing ved Göteborgs Havn.
Den svækkede europæiske økonomi påvirkede RoRo-volumenerne i mange havne, herunder Göteborg, hvor det samlede RoRo-volumen faldt med 3 pct.
Håndteringen af energiprodukter i havnen steg med 18 pct. sammenlignet med året før.
Göteborgs Havn modtog 56 krydstogtanløb i 2024, mod 81 året før. Faldet skyldtes planlagt arbejde på en af havnens krydstogtterminaler. Med 63 bekræftede anløb for 2025, forventes krydstogtsegmentet at få et stærkere år.
I 2024 blev der håndteret 463.000 tons stykgods såsom papir, karton, plastgranulat, sten og grus – en stigning på 6 pct., hvilket markerer det femte år i træk med stabil vækst i segmentet, fremgår det af en pressemeddelelse fra havnen.
-emte