Stena Immaculates besætning forhindrede katastrofe
I minutterne inden besætningen forlod det brændende tankskib Stena Immaculate, der kort forinden var blevet ramt af containerskibet Solong, aktiverede de et nødsystem der sikrede, at kølevand beskyttede de tanke der lå op til den tank, der eksploderede ved kollisionen.
Foto: : Maritime and Coastguard Agency
”Besætningens heroiske handling begrænsede skaden til kun den tank, der var direkte påvirket af kollisionen”, siger Cal Hayden, VP i Crowley, der sammen med Stena Bulk står for driften af tankskibet.
Stena Immaculate var lastet med 220.000 tønder jet A-1-brændstof fordelt på skibets18 tanke, men kun den tank der blev direkte ramt af Solong eksploderede, hvorved lidt over 17.500 tønder jetbrændstof gik op i flammer eller flød ud i havet.
Branden om bord er nu helt slukket, og skibet udgør ifølge bjærgningsmandskabet ikke længere en trussel mod havmiljøet.
Om bord på containerskibet Solong er der forsat små ildlommer, men der er ikke længere risiko for at skibet synker. Derimod er der observeret store mængder af mikroplast i havet, der menes at stamme fra containere om bord på skibet.
Mikroplast har en størrelse på mellem 1-5 mm, og indgår i produktionen af plastik. De fragtes typisk i containere, men Solongs ejer har endnu ikke bekræftet, at der befandt sig containere med mikroplast om bord.
Ifølge miljøeksperter udgør mikroplast en stor trussel mod livet i havet, da de normalt flyder på overfladen af vandet, hvor mange arter finder deres føde. De forveksles let med fiskeæg, og når de spises, giver plastik følelsen af at være mæt, hvilket i sidste ende fører til sult og død for mange arter.
-mauh