Store besparelser med Nicaragua-kanal
Nicaragua-kanalen, som vil blive en stor konkurrent til Panama-kanalen, vil betyde brændstofbesparelser på op til 30 procent for de skibe, der sejler fra Asien til den amerikanske østkyst. Nicaragua-kanalen vil desuden også betyde sparet tid, viser en analyse fra analysefirmaet SeaIntel.
Der vil således kunne spares seks procent i tid sammenlignet med Panama-kanalen og 5,5 procent sammenlignet med Suez. Med sådanne besparelser vil Nicaragua-kanalen sandsynligvis kunne trække en del trafik væk fra Panama-kanalen.
Nicaragua gav for nylig grønt lys til byggeriet af kanalen, som vil være en 278 km lang rute fra Brito-flodens udmunding i Stillehavet til Punto Gorda-floden i Det Caribiske Hav. Kanalen vil gå gennem Lake Nicaragua, der er Mellemamerikas største sø, og blive mellem 230 meter og 520 meter bred og 27,6 meter dyb. Dermed vil selv Maersk Lines Triple E-skibe være i stand til at sejle gennem Nicaragua-kanalen, når først den er bygget færdig.
Maersk Line er i øvrigt blandt de rederier, som har udtrykt støtte til projektet, netop fordi selv de største skibe vil kunne sejle gennem kanalen og fordi man kommer til at spare en del sejlede kilometer.
Kilde: World Maritime News