Suez-kanalen mister store indtægter på grund af Houthi-angrebene
Frygten for drone og missilangreb fra Houthi-militsen har reduceret trafikken gennem Det Røde Hav markant, og det har ført til et stort indtægtsfald for Suez-kanalen.
Der er nu rapporteret om mere end 50 angreb på handelsskibe i Det Røde Hav fra Houthi-militsen, der tilsyneladende ikke lader sig afskrække af den amerikansk ledede Operation Prosperity Guardian, som den danske fregat Iver Huitfeldt nu også er en del af.
Det har fået containerskibe, tankskibe, bulkers og andre handelsskibe til at omlægge deres ruter syd om Afrika, og det kan mærkes på indtjeningen for Suez-kanal-myndigheden, der har set indtægterne falde med omkring 40 pct. fra 47 mio. dollar til 28 mio. dollar siden slutningen af november i fjor.
Det største fald relaterer sig til containerskibene, hvor indtjeningen for Suez-kanalen er faldet fra 18 mio. dollar til 6 mio. dollar ved udgangen af januar.
For tank- og bulk-sektoren var der tale om et fald på henholdsvis 23 pct. og 7 pct. trods adskillige angreb på netop tørlastskibe.
Houthi-militsen har trods angrebene på deres baser i Yemen fra USA og Storbritannien gentaget, at de vil fortsætte angrebene på handelsskibe i Det Røde Hav, indtil Israel giver fuld adgang til humanitær nødhjælp til Gaza.
Den udvikling er dog næppe lige om hjørnet. Israel har netop afvist et forslag om våbenhvile fra terrororganisationen Hamas med en tilføjelse om, at Israel vil kæmpe til “den totale sejr” er opnået.
Dermed er der ikke udsigt til, at situationen i Det Røde Hav - og dermed Egyptens indtjening fra Suez - bliver normaliseret foreløbigt
-emte