Superyachter kan ikke skaffe mandskab
100.000 kroner om måneden, firmabil, bonus, otte ugers ferie, fri kost og logi - og hele verden som din legeplads. Sådan lyder tilbuddet, hvis du har de rigtige papirer til at blive kaptajn på en af superyachterne. Alligevel er det svært at skaffe mandskab nok.
I takt med at de rige bliver stadig rigere, vokser også størrelsen på deres legetøj. Mange lystyachter er nu så store, at kun en talstærk professionel besætning er i stand til tumle superyachterne.
Men på trods af attraktive lønninger og udsigt til et liv med hele verden som legeplads, er det svært at opdrive mandskab.
For superyachterne bliver ikke kun større, der bliver også stadig flere af dem.
De 30 største superyachter der er ved at blive bygget lige nu, vil alene kræve en samlet besætning på 1000 mand.
Dertil skal lægges andre 420 private yachter på over 30 meters længde der også er på beddingen. Når de er færdigbygget, vil de kræve en besætning på 4.000 mand at sejle. Og det i et marked hvor det i forvejen er mere end svært at skaffe de rigtige folk.
Og at markedet for superyachter ikke er mættet endnu fremgik klart, da nogle af verdens mest eksklusive yachter i sidste måned var samlet til den årlige luksusyacht-udstilling i Monaco.
95 millionær yachter på op til 90 meters længde ventede på nye ejere med velpolstrede tegnebøger. Og interessen var stor. Selv om prismærket på de største både lå på over 250 millioner kroner, var køberinteressen stor. Og mere end en gang blev der skålet i champagne på agterdækket af en ny nykøbt båd.
Maritime Danmarks var blandt de mange tusinde besøgende på The Monaco Boatshow. Derfor kan vi nu introducere et nyt tilbud til vores brugere: Maritime Danmarks Billedserier.
Under menupunktet Billedserier vil du fremover, med jævne mellemrum kunne se billedserier fra nogle af de historier vi dækker.
Og vi starter med stil. Blandt millionærerne og milliardærernes superyachter i Monaco.