Sydkoreas HMM atter ud med tab
Det blev endnu et kvartal med tab for sydkoreas største shippingselskab, Hyundai Merchant Marine (HMM), der dog kan glæde sig over, at tabene bliver mindre og mindre. I det seneste kvartal blev tabet mere end halveret fra 105 mio. dollar i 3. kvartal i fjor til 39,8 mio. dollar i sidste kvartal i år.
Reduceringen af tabet kom i et kvartal hvor omsætningsvæksten på 1,5 pct. var beskeden i forhold til sidste år.
Omsætningen i 3. kvartal landede på 1,24 mia. dollar, men takket være omkostningsreduktioner og forbedrede fragtrater lykkedes det altså at reducere tabet væsentligt og resultatet for 3. kvartal flugtede nogenlunde med resultaterne i årets to første kvartaler.
HMM forventer en stigning i volumenerne frem mod det kinesiske nyt år i 2020, selvom 4. kvartal traditionelt er en mindre stærk sæson i containersektoren.
Hyundai besluttede i juli at forlade det hidtidige strategiske samarbejde med Maersk og MSC i 2M alliancen. Det sydkoreanske rederi tilslutter sig i stedet THE Alliance, der i dag består af der består af Hapag-Lloyd, joint-venturet Ocean Network Express (ONE) mellem NYK, K Line og MOL samt Yang Ming.
HMM oplyser i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, at rederiet arbejder på at sikre en smidig overgang til THE Alliance uden forstyrrelser i rutenettet.
Kilde: HMM