Tech start-up vil disrupte speditør-branchen
Et London baseret startup, støttet af tidligere Uber og Google topfolk, vil udvikle et digitalt produkt, der kan vende op og ned på speditør-branchen, ved at være “mere simpelt, mere transparent og smartere”. Og markedet, de går efter, omsætter for 1000 mia. dollar.
Det er et tidligere medlem af ledelsen i Uber, der står bag start-up virksomheden Beacon, der vil vende op og ned på en branche, der bliver mere og mere presset af den digitale udvikling og jagten på omkostningsreduktioner.
Og han har solide finansieringskilder bag sig i form af bl.a. to af Ubers grundlæggere samt den tidligere Google-chef Eric Schmidt.
Beacon´s platform vil finansiere handler og på den måde gøre det muligt for kunderne at betale for deres leverancer senere, mens leverandørerne får deres penge med det samme. Selskabet vil tjene sine penge ved at forlange et fee for at finansiere kundernes arbejdskapital. Selskabet har i øjeblikket anset et team af 17 medarbejdere, der primært kommer fra Google, Uber og Amazon.
Beacon har foreløbig rejst 3,5 mio. euro og sikrer sig yderligere frisk kapital, skriver Sunday Times.
“Vores mission er at blive europæisk leder inden for logistik og transportfinansering ved at gøre handel simplere, mere transparent og troværdig for virksomheder. Med vores baggrund i Uber og Amazon har vi sammensat et team med dyb ekspertise inden for logistik, teknologi og datavidenskab,” hedder det i en udtalelse fra Beacon.
“Hvis du driver en virksomhed i dag, er der stor sandsynlighed for, at du importerer eller eksporterer varer globalt på sø eller med fly og benytter en speditør til at organisere det hele for dig.
Men i stedet for at processen er ligeså enkelt som at booke et fly online, er det pinefuldt langsomt, ineffektivt, uigennemsigtig prissat - og forbavsende analogt. Beacons mål er at disrupte denne 1000 mia. dollar store speditions-marked,” siger Pierre Martin, der er CTO i Beacon.
Kilde: Lloyds Loading List