Dansk skibsfart har kurs mod CO2-neutral fremtid

Med den historiske IMO-aftale om klimaneutral skibsfart i eller omkring 2050, der blev indgået i London i sommer, er der lagt op til at den globale skibsfart drejer ind på en grøn kurs. Og det bliver med dansk skibsfart helt i front.

Foto: Danske Rederier

”Danmark gik forrest, da vi skulle have den mest ambitiøse klimaaftale på skibsfarts i hus. Nu har vi fået en historisk aftale, og derfor skal vi have sat skub i den internationale skibsfarts grønne omstilling. Vores rederier er allerede med helt fremme, men vi skal fortsætte den grønne udvikling. Det kræver samarbejde på tværs, så Danmark viser vejen til klimaneutral skibsfart”, siger erhvervsminister Morten Bødskov.

I sidste uge tog Morten Bødskov initiativ til et ’topmøde’ hos Danske Rederier, hvor Søfartsstyrelsen og en række topchefer fra shippingindustrien var samlet for at drøfte, hvordan IMO-aftalen kan blive gjort til virkelighed hurtigst muligt.

”Nu handler det om, at vi skal tage ansvar og handle hurtigt - og vi skal have alle med. Fremtiden på verdenshavene er grøn. Det kræver, at vi skal have den nødvendige regulering og de økonomiske og tekniske virkemidler på plads allerede i 2025, så det overordnede mål om klimaneutral skibsfart i eller omkring 2050 kan nås”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

På mødet var der enighed om, at vi fortsætter og forstærker det tætte samarbejde med lande, der har samme indstilling som Danmark, og samtidigt presser på for at få særligt de mindst udviklede lande med. Det kræver fortsat arbejde med at række ud i internationale fora.

De 175 medlemslande i IMO blev på mødet i London enige om, at skibsfarten skal være klimaneutral i eller omkring, dvs. tæt på, 2050. Reduktionsmål i 2030 og 2040 på hhv. 20 pct. og 70 pct. med tilstræbelse af hhv. 30 pct. og 80 pct. (i forhold til 2008).

Det næste store skridt er at udvikle den regulering, som skal implementere strategiens mål. Det arbejde skal ske frem mod 2025, hvor reguleringen skal vedtages.

Den nye strategi afløser IMO’s hidtidige klimastrategi fra 2018. Målsætningen fra 2018 var en halvering af den globale skibsfarts CO2-udledinger i 2050 og en udfasning inden slutningen af dette århundrede.

Strategien tages op til revision igen i  2028.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-udvikler klar til at teste flydende “ladestander”

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Besætning nu holdt som gidsler i et år

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Fagforeninger præsenterer nye aftaler på rundtur

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark