Dansk skibsfart har kurs mod CO2-neutral fremtid
Med den historiske IMO-aftale om klimaneutral skibsfart i eller omkring 2050, der blev indgået i London i sommer, er der lagt op til at den globale skibsfart drejer ind på en grøn kurs. Og det bliver med dansk skibsfart helt i front.
”Danmark gik forrest, da vi skulle have den mest ambitiøse klimaaftale på skibsfarts i hus. Nu har vi fået en historisk aftale, og derfor skal vi have sat skub i den internationale skibsfarts grønne omstilling. Vores rederier er allerede med helt fremme, men vi skal fortsætte den grønne udvikling. Det kræver samarbejde på tværs, så Danmark viser vejen til klimaneutral skibsfart”, siger erhvervsminister Morten Bødskov.
I sidste uge tog Morten Bødskov initiativ til et ’topmøde’ hos Danske Rederier, hvor Søfartsstyrelsen og en række topchefer fra shippingindustrien var samlet for at drøfte, hvordan IMO-aftalen kan blive gjort til virkelighed hurtigst muligt.
”Nu handler det om, at vi skal tage ansvar og handle hurtigt - og vi skal have alle med. Fremtiden på verdenshavene er grøn. Det kræver, at vi skal have den nødvendige regulering og de økonomiske og tekniske virkemidler på plads allerede i 2025, så det overordnede mål om klimaneutral skibsfart i eller omkring 2050 kan nås”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
På mødet var der enighed om, at vi fortsætter og forstærker det tætte samarbejde med lande, der har samme indstilling som Danmark, og samtidigt presser på for at få særligt de mindst udviklede lande med. Det kræver fortsat arbejde med at række ud i internationale fora.
De 175 medlemslande i IMO blev på mødet i London enige om, at skibsfarten skal være klimaneutral i eller omkring, dvs. tæt på, 2050. Reduktionsmål i 2030 og 2040 på hhv. 20 pct. og 70 pct. med tilstræbelse af hhv. 30 pct. og 80 pct. (i forhold til 2008).
Det næste store skridt er at udvikle den regulering, som skal implementere strategiens mål. Det arbejde skal ske frem mod 2025, hvor reguleringen skal vedtages.
Den nye strategi afløser IMO’s hidtidige klimastrategi fra 2018. Målsætningen fra 2018 var en halvering af den globale skibsfarts CO2-udledinger i 2050 og en udfasning inden slutningen af dette århundrede.
Strategien tages op til revision igen i 2028.