Containermarkedet ramt af overkapacitet

Det står nærmest på side 1 i de økonomiske lærebøger: Hvis udbuddet overstiger efterspørgslen, så falder prisen. Men der går let 3-4 år fra beslutningen om at bygge et nyt skib træffes, og indtil det ligger i havnen. Derfor kræver det en rigtig god krystalkugle, kombineret med pænt held, at ramme plet på shippingmarkedet.

Foto: Arkiv

Skyder man over mål, og bygger for mange skibe, så risikerer driften at udhule rederiets økonomi. Skyder man under, og bestiller for få skibe, så misser man en mulighed for vækst. I begge tilfælde risikerer man en fyreseddel.

De sidste regnskabsår har været rigtig gode for containerrederierne, der nærmest har skovlet pengene ind. Det har fået mange rederier til at kontrahere nye skibe, og det er disse skibe der er ved at finde vej til havene, og endnu flere er på vej de kommende år.

Det får det danske analysehus Sea-Intelligence til, i sin seneste analyse at forvente overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere,

”Vi er nok tættere på 2030 eller måske 2032, før der er balance igen”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.

Det afgørende er, hvordan rederne vælger at tackle situationen.

”De kan f.eks. vælge at skrotte ældre og brændstof in-effektive skibe. Eller trække tonnage ud af markedet. Begge dele vil bidrage til at reducere efterspørgslen”, siger Niels Madsen.

Men selv om prognosen ser dyster ud, kan tingene hurtigt ændre sig. Efterspørgslen påvirkes mærkbart af begivenheder som er vanskelige at forudsige.

”Pandemien er godt eksempel. Og hvem havde forudset krigen i Ukraine eller situationen mellem Israel og Hamas”. 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Containerrederier under pres

Efter enorme overskud de seneste regnskabsår, er containerrederne sejlet ind i hård modvind. Raterne er styrtdykket, samtidig med at de skibe der blev kontraheret med rund hånd under opturen, nu gør deres entre på markedet.

Relateret indhold

06.03.2025Maritimedanmark.dk

Europæisk skibsrederforening skifter navn

05.03.2025Maritimedanmark.dk

Svitzer overgår egne forventninger i første år

05.03.2025Maritimedanmark.dk

John Fredriksen sælger tørlast-rederi til Savarys

04.03.2025Maritimedanmark.dk

Danmark styrker samarbejde med Finland

04.03.2025Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line hæver priserne

03.03.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib vædret i Hong Kong

03.03.2025Maritimedanmark.dk

MSC Baltic kan ikke bjærges i ét stykke

03.03.2025Maritimedanmark.dk

CEO trækker sig på grund af stress

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark