Containermarkedet ramt af overkapacitet

Det står nærmest på side 1 i de økonomiske lærebøger: Hvis udbuddet overstiger efterspørgslen, så falder prisen. Men der går let 3-4 år fra beslutningen om at bygge et nyt skib træffes, og indtil det ligger i havnen. Derfor kræver det en rigtig god krystalkugle, kombineret med pænt held, at ramme plet på shippingmarkedet.

Foto: Arkiv

Skyder man over mål, og bygger for mange skibe, så risikerer driften at udhule rederiets økonomi. Skyder man under, og bestiller for få skibe, så misser man en mulighed for vækst. I begge tilfælde risikerer man en fyreseddel.

De sidste regnskabsår har været rigtig gode for containerrederierne, der nærmest har skovlet pengene ind. Det har fået mange rederier til at kontrahere nye skibe, og det er disse skibe der er ved at finde vej til havene, og endnu flere er på vej de kommende år.

Det får det danske analysehus Sea-Intelligence til, i sin seneste analyse at forvente overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere,

”Vi er nok tættere på 2030 eller måske 2032, før der er balance igen”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.

Det afgørende er, hvordan rederne vælger at tackle situationen.

”De kan f.eks. vælge at skrotte ældre og brændstof in-effektive skibe. Eller trække tonnage ud af markedet. Begge dele vil bidrage til at reducere efterspørgslen”, siger Niels Madsen.

Men selv om prognosen ser dyster ud, kan tingene hurtigt ændre sig. Efterspørgslen påvirkes mærkbart af begivenheder som er vanskelige at forudsige.

”Pandemien er godt eksempel. Og hvem havde forudset krigen i Ukraine eller situationen mellem Israel og Hamas”. 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Containerrederier under pres

Efter enorme overskud de seneste regnskabsår, er containerrederne sejlet ind i hård modvind. Raterne er styrtdykket, samtidig med at de skibe der blev kontraheret med rund hånd under opturen, nu gør deres entre på markedet.

Relateret indhold

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Intet er sluppet ud efter fem-timer lang inspektion

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Også danske myndigheder har været om bord på kinesisk skib

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark