Containermarkedet ramt af overkapacitet
Det står nærmest på side 1 i de økonomiske lærebøger: Hvis udbuddet overstiger efterspørgslen, så falder prisen. Men der går let 3-4 år fra beslutningen om at bygge et nyt skib træffes, og indtil det ligger i havnen. Derfor kræver det en rigtig god krystalkugle, kombineret med pænt held, at ramme plet på shippingmarkedet.
Skyder man over mål, og bygger for mange skibe, så risikerer driften at udhule rederiets økonomi. Skyder man under, og bestiller for få skibe, så misser man en mulighed for vækst. I begge tilfælde risikerer man en fyreseddel.
De sidste regnskabsår har været rigtig gode for containerrederierne, der nærmest har skovlet pengene ind. Det har fået mange rederier til at kontrahere nye skibe, og det er disse skibe der er ved at finde vej til havene, og endnu flere er på vej de kommende år.
Det får det danske analysehus Sea-Intelligence til, i sin seneste analyse at forvente overkapacitet - og dermed pressede rater - på markedet helt frem til 2028, måske endnu længere,
”Vi er nok tættere på 2030 eller måske 2032, før der er balance igen”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.
Det afgørende er, hvordan rederne vælger at tackle situationen.
”De kan f.eks. vælge at skrotte ældre og brændstof in-effektive skibe. Eller trække tonnage ud af markedet. Begge dele vil bidrage til at reducere efterspørgslen”, siger Niels Madsen.
Men selv om prognosen ser dyster ud, kan tingene hurtigt ændre sig. Efterspørgslen påvirkes mærkbart af begivenheder som er vanskelige at forudsige.
”Pandemien er godt eksempel. Og hvem havde forudset krigen i Ukraine eller situationen mellem Israel og Hamas”.