Tidligere DSB-færge kommer hjem
Gøteborg vil bygge et boligområde på Frihavnen. Det tvinger Stena Line væk fra terminalen på Kvillepiren, hvor Stena Scanrail lægger til på ruten mellem Göteborg og Frederikshavn. Da skibet samtidig er ved at være udtjent, vil Stena i stedet indsætte den tidligere DSB-færge Ask på ruten.
”Stena Scanrail begynder at blive gammel og vi søger derfor efter alternative skibe”, siger Jesper Waltersson, Communications Manager hos Stena Line, til Sjöfartstidningen.
Ifølge Walterson vil Stena Scanrail Stena blive erstattet af det yngre og større fartøj Ask, som i dag sejler på ruten mellem Travemünde og Liepaja. Færgen sejlede i årene 1991 til 1997 på ruten Aarhus-Kalundborg for DSB, inden den blev solgt til Stena.
Stena Scanrail, der er 142 meter lang, blev bygget i 1973 og navngivet Stena Seatrader. Færgen, der sejler under svensk flag, blev omdøbt til Stena Scanrail i 1987, da den blev indsat på ruten mellem Gøteborg og Frederikshavn.
Ask, der er 171 meter lang, blev bygget i 1982 som Lucky Rider. Færgen, der oprindeligt var bygget som godsfærge, har haft mange forskellige ejere. Den er ombygget og forlænget i flere omgange. Den har i mange år sejlet under dansk flag.
Da den blev indsat på Aarhus – Kalundborg led skibet af for lidt motorkraft, så det havde svært ved at komme ind i færgelejerne i hårdt vejr. Det problem blev løst i 1993, da skibet fik nye motorer på Fredericia Skibsværft.
Læs meget mere om Ask’s historie HER
Kilde: Sjöfartstidningen