To danske besætninger indstillet til pris

To besætninger hos de danske rederier Esvagt og Maersk Tankers er indstillet til en FN-pris for at have udvist ekstraordinært mod til søs. Rederierne indstilles på opfordring af Danske Rederier af henholdsvis Søfartsstyrelsen og International Chamber of Shipping (ICS).

Arkivfoto.

Selvom lægerne fra den skotske kystvagt over radioen havde rådet besætningen på redningsskibet Esvagt Cantana til at indstille førstehjælpen til den dengang kun 19-årige Asbjørn Morell, fortsatte hans kollegaer ufortrødent med hjertemassage og kunstigt åndedræt i 104 minutter, selvom der ikke var tegn på liv.

I Middelhavet kom kaptajnen og hans besætning på tankskibet Maersk Etienne 27 mennesker – heriblandt en gravid kvinde - til undsætning, da deres båd sank i Middelhavet. Da der ikke blev tilbudt nogen muligheder for at landsætte de nødstedte, endte kaptajnen og besætningen med at tage vare på de 27 personer om bord i 38 dage.

De to ekstraordinære hændelser til søs i 2020 er baggrunden for, at Søfartsstyrelsen og International Chamber of Shipping (ICS) på opfordring af Danske Rederier har indstillet besætningerne om bord på Esvagt Cantana og Maersk Etienne til prisen ’THE 2021 IMO AWARD FOR EXCEPTIONAL BRAVERY AT SEA’.

”Vi er i Esvagt fantastisk stolte af besætningen om bord på Esvagt Cantana, der leverede en fænomenal indsats den aften, Asbjørn faldt om med hjertestop. De viste på fornemmeste vis, hvad fokus på sikkerhed, træning og teamwork kan udrette, og reddede dermed Asbjørns liv. Vores lykønskninger og tak går derfor helt og aldeles til ’besætningen der aldrig gav op’,” siger Esvagt’s DCEO Kristian Ole Jakobsen.

Da hjælpen endelig nåede frem til ‘Esvagt Cantana’, der lå 100 sømil vest for Aberdeen i hårdt vejr, viste det sig, at besætningens vedholdende indsats, havde reddet Asbjørn Morells liv. Efter 10 dage i koma på hospitalet slog han øjnene op. Han havde overlevet sit hjertestop og kom sig uden men.

”Vi er stolte og taknemlige over, at vores kaptajn og besætning er blevet indstillet til FN’s pris. Deres resolutte handling reddede 27 menneskers liv. De viste et enestående mod og en enorm styrke og handlekraft under et ekstremt pres i 38 dage, hvor de hjalp de nødstedte og ovenikøbet reddede tre af dem, da de hoppede over bord i desperation. Desværre må vi sige, at problemet relateret til rederiers hjælp til nødstedte personer i Middelhavet langt fra er løst. Derfor efterlyser vi fortsat en politisk løsning for, hvad rederier skal gøre næste gang, de kommer nødstedte til undsætning. Vi vil fortsætte med at gøre vores del til, at den løsning falder på plads”, siger Tommy Thomassen, teknisk direktør i Maersk Tankers.

De 27 mennesker, der blev reddet om bord på Maersk Etienne, blev først efter 38 dage overført til NGO-skibet Mare Jonio, hvorefter de blev landsat i Italien. Overdragelsen af de nødstedte skete efter det lægefaglige personale om bord på Mare Jonio, vurderede, at deres tilstand krævede øjebliklig behandling. Situationen relateret til Maersk Etienne er blevet betegnet som den mest langvarige hårdknude i den europæiske maritime historie.

I Danske Rederier håber man, at indstillingen kan være med til at minde om, hvad det kræver at arbejde til søs.

”De seje besætninger på Esvagt Cantana og Maersk Etienne fortjener et kæmpe skulderklap for deres heroiske indsatser. De handlede, hvor andre måske ville have tøvet. Det er essensen af godt sømandskab og jeg håber, at indstillingen til denne pris vil ses som den anerkendelse, den er ment som. Lige meget om de vinder prisen eller ej, er jeg meget stolt af deres indsats”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Kilde: Danske Rederier

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

25.12.2024Maritimedanmark.dk

Danmark vil bygge nye inspektionsskibe

24.12.2024Maritimedanmark.dk

Mystisk russisk skib sunket i Middelhavet

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Trump rækker ud efter Panamakanalen

23.12.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 har forladt Danmark

22.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier går til kamp mod begroning

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark