To danske prækvalificeret til Femern-projekt
To danske selskaber og et tysk er nu blev prækvalifiseret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Vagtskibene skal sikre sejladssikkerheden under byggeriet af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.
”Der har været stor interesse for udbuddet. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og sejladssikkerheden under byggeriet af Femern Bælt-tunnelen har højeste prioritet for os. Derfor er vi glade for, at så mange erfarne virksomheder har vist interesse for opgaven”, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør, Femern A/S.
Femern A/S
skriver i en pressemeddelelse, at der har været stor interesse for udbuddet. Og de tre prækvalificerede er Northern Offshore Service A/S og World Marine Offshore A/S begge fra Esbjerg samt tyske EMS Maritime Offshore GmbH.
Under hele anlægsfasen vil to vagtskibe konstant holde øje med skibstrafikken, og i samrbejde med de danske og tyske søfartsmyndigheder gribe ind, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviteterne i Femern Bælt.
Den 18 km. lange sænketunnel kommer til at bestå af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
Kilde: Femern A/S