Toft: Rederier skulle lære af flysektoren
Containerrederier bør være mere som flyselskaber, der søger fælles digitale standarder. Det mener MSC´s topchef, Søren Toft, der peger på, at digitalisering i stigende grad har vist sig vigtig for at container shipping har kunnet fungere under pandemien. Men manglende stadarder hæmmer udviklingen.
“For at digitalisere en industri er det ikke nok, at de individuelle spillere digitalisere på egen hånd…. En industri behøver at udvikle standarder,” sagde Søren Toft på magasinet The Economist´s Globale Trade Week webinar fredag.
“Det er et problem, vi har haft i denne branche i mange år,” tilføjede han ifølge TradeWinds.
Han sammenlignede med flyindustrien, hvor sammenslutningen International Air Transportation Association (IATA) fremmer fælles standarder.
“Vi er nødt til at gøre det samme,” sagde Toft.
Der er dog blevet taget standardiseringsskridt i de seneste par år af bl.a. Digital Container Shipping Organisation (DCSA), som for nylig fremlagde en standardiseret tilgang til elektroniske lastdokumenter - bill of lading - og standardiserede “selv-certificerede checklister”, som afskibere kan bruge i deres indkøbsproces.
Men Søren Toft mener, at der er brug for at gøre mere, da han forudser, at containerrederierne om fem år vil have et endnu tættere digitale relationer til deres kunder.
Hans gamle virksomhed, A.P. Møller - Maersk, er formentlig det rederi, der er længst fremme i digitaliseringen og bl.a. forsøger at skabe en ny digital standard, der skal fjerne snesevis af manuelle processer i container-shipping, gennem etableringen af den digitale blockchain-platform, TradeLens, som MSC - og mange andre af verdens største rederier - iøvrigt også har tilsluttet sig.
Kilde: TradeWinds