Toldkrig rammer først shipping på længere sigt
En regulær toldkrig truer i øjeblikket verdenshandlen. Men på trods af handelsmæssige spændinger mellem USA og en række lande - herunder Europa - ser Danske Rederier ikke lavere global økonomisk vækst i den nærmeste fremtid.
Foto: Maersk
”Vi er stadig i den første fase af en regulær toldkrig, så selvom det i sig selv er meget bekymrende, så er der stadig et stykke vej til, at den globale økonomiske vækst for alvor vil tage skade”, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
En af årsagerne til det er, at allerede indgåede kontrakter fastholder handelsstrømmene. Det er første fase af en toldkrig. Fase 2 starter, når de eksisterende kontrakter udløber.
”Her vurderer vi, at nye handelsstrømme og dermed ruter for skibsfarten vil opstå. Det kan ramme enkelte rederier, når handelsruter ændrer sig. For eksempel hvis et nyt marked er præget af særlige lokale forhold, ændret infrastruktur eller anderledes konkurrencevilkår. Omvendt vil der også opstå nogle muligheder, hvis nye handelsruter foregår over længere distancer til søs”, siger Jacob K. Clasen.
I den sidste – og mest alvorlige - fase af en toldkrig, vil der komme globale økonomiske tab som følge af blandt andet ineffektivitet.
”Det er jo gammel lærdom, at samhandel gør os rigere. Det modsatte gør sig også gældende. Så derfor er det en stor bekymring, hvis vi når langt ind i en regulær toldkrig. Skibsfarten er en mobil industri, og vores skibe sejler der, hvor handelsstrømmene er. Derfor vurderer jeg, at danske rederier er robuste til at møde fremtiden. Også selvom den er væsentlig mere usikker i dag end for blot få måneder siden”, siger Jacob K. Clasen.
Læs analysen fra Danske Rederier HER’
-mauh