Torm-chef har aldrig oplevet noget lignende
Overproduktionen af olie har sendt priserne i bund, men samtidig har efterspørgslen efter lagerplads sendt raterne på tankskibe på himmelflugt. Det afspejler sig i aktiekurserne på ejere af VLCC´ere, men også produkttankskibe er efterspurgte. Og det tjener bl.a. Torm særdeles godt på.
Coronakrisen har reduceret verdens forbrug af olie markant samtidig med, at olien fortsat pumpes op af undergrunden i en grad, der langt overstiger efterspørgslen. Det betyder, at efterspørgslen på lagerkapacitet er tordnet i vejret og det smitter i den grad af på dagsraterne på tankskibe.
“De dagsrater, vi har set i markedet i dag for vores største skibe, er steget til det højeste, det har været nogensinde. Enkelte steder ser vi, at spotprisen er 100.000 dollar om dagen. Det har man aldrig set før,” siger Jacob Meldgaard, adm. direktør i Torm til Finans.
Det absurde prisfald på amerikansk råolie i mandags, der sendte prisen ned på minus 38 dollar/tønde for levering i maj, skyldtes overfyldte amerikanske lagre på land. Prisen har nu rettet sig til et mere normalt - omend stadig meget lavt - niveau på ca. 12 dollar, fordi olien nu handles til levering i juni, hvor markedet forventer en lavere produktion som følge af den historisk store nedskæring i produktionen, som OPEC+ landene blev enige om.
Men verden vil i hele andet kvartal være oversvømmet af mere olie, end der efterspørges. Den amerikanske investeringsbank Evercore ISI anslår, at der bliver brug for lagre til 1,5 mia. tønder olie, hvoraf der blot er plads til 600 mio. tønder på land.
“Det betyder, at 900 mio. tønder olie skal lagres på skibe, hvilket svarer til 33 pct. af den samlede kapacitet på råolietankskibe i verden,” sagde Jonathan Chappell, analytiker i Evercore ISI, til TradeWinds tirsdag. “Vi taler om et hidtil uset niveau af flydende lagre, der tager kapacitet ud af markedet og kan få raterne til at nå et niveau, der ikke er set siden 2007 eller før.”
Og det smitter af på rederier som Torm og Hafnia Tankers. “Vi får nu dagligt opkald fra folk, der ønsker at bruge vores skibe som flydende lager. Der er et par stykker af vores skibe, som bliver brugt til det nu, og jeg forventer, at flere kommer til at beskæftige sig med det,” siger Mikael Skov, adm. direktør for Hafnia Tankers ifølge Finans.
Kampen om at få fingre i tankskibskapacitet har da også ført til markante stigninger i aktiekurserne.
Torm aktien er siden mandag steget fra kurs omkring 52 kr. til i dag ca. 62 kr., mens kursen på Hafnia-aktien, der handles på børsen i Oslo, i samme periode er steget fra ca. 17 til ca. 22 norske kroner.
Redaktionen