Trafikøkonomisk konference
Transportøkonomisk Forening, der er en uafhængig forening der beskæftiger sig med den nyeste faglige og politiske udvikling inden for trafik, transport og logistik, arrangerer torsdag d. 9. Til fredag d. 10. oktober sin årskonference om regional og lokal kollektiv trafik.
Konferencen, der finder sted på Grand Park i Korsør, har i år følgende program:
Torsdag d. 9. oktober 2008
10.00 Velkomst v/ Uffe Jacobsen, konferenceleder, cand. polit., medlem af TØF's bestyrelse
10.10 Kollektiv trafik - året, der gik
v/ Dorthe Nøhr Pedersen, afdelingschef, Transport- og
Energiministeriet
v/ Niels Mortensen, direktør, Trafikselskaberne i Danmark
10.40 Kollektiv trafik efter reformen
Mens alle politiske partier vil fremme den kollektive trafik, er den kollektive bustrafik i en livstruende krise, hvor massive nedlæggelser af ruter og nedskæring i antallet af afgange truer med at ødelægge den sammenhæng i den kollektive trafik som møjsommeligt er op-bygget gennem de seneste mange år. De fem vigtigste årsager er: -
Generel nedgang i passagertallet -
Statens meget stramme og detaljerede styring af regioners og
kommuners økonomi
-
Rationaliseringer og tilpasninger af trafikbetjeningen efter reformen -
Ændringer i skatte- og afgiftslovgivningen øger den økonomiske
risiko hos kommuner og regioner - og statens kompensation
straffer de kommuner og regioner, der satser på kollektiv trafik -
Nye kassetænknings-initiativer i grænseområderne mellem regioner
og kommuner
Hvilken fremtid er der for kollektiv bustrafik?
Økonomien Et overblik over trafikselskabernes økonomi v/ Steen Møller (K), formand for FynBus, formand for Trafikselskaberne i Danmark
11.00 - 11.20
Pause
11.20 Kollektiv Trafik efter reformen, økonomien (fortsat)
Effektiv isering af det regionale rutenet v/ Peter Hermansen, udviklingskonsulent, Region Midtjylland
Bybusser eller ej? Ny busplan i en sammenlægningskommune v/ Ole Ørnbøl (S), formand for teknisk udvalg i Hjørring kommune
Bestillerrollen Ny busplan med problemer i Odense Kommune v/ Jan Gudmann Hansen, planchef, FynBus
Planlægning Trafikstyrelsens trafikplan for jernbanetrafikken v/ repræsentant for Trafikstyrelsen
12.30 Frokost
13.30 Regional Railways- New future for remote branch lines Den tyske trafikekspert Axel Kühn har i mange år arbejdet med revitaliseringsprojekter på jernbaneområdet og med kombinationen af traditionel jernbane og letbane. Axel Kühn har også været rådgiver på letbaneprojektet i Århus. Indlægget holdes på engelsk. v/ Axel Kühn, konsulent og trafikforsker, independent Se også seminar F
14.00 Den sømløse rejse - foreløbige resultater fra LINK-projektet
Der er mange vanskeligheder for den rejsende, som kombinerer forskellige transportfor-mer. LINK-projektet har som mål at skabe et europæisk netværk af trafikfolk for at over-komme de mange barrierer omkring rejseinformation, bestilling, betaling og indretning af terminaler, hvor omstigningen foregår. Der er særlig fokus på de lange rejser, sprogbarrie-rer, trafikinformation og løsninger for "the last urban mile". Indlægget holdes på svensk. v/ Bertil Hylén, trafikforsker, Statens väg-och transportforskningsinstitut, VTI, Stockholm Se også seminar A
14.30 Orienteringspunkter
Trafikstyrelsens statistik for bustrafikken v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen
DI-transport - en præsentation v/ Michael Svane, direktør, DI-transport, formand for TØF
15.00 - 18.30 SEMINARER
* Her er der mulighed for at vælge 1 ud af 5 seminarer á 1 time og 30 minutter (max) i hver af de to runder. * Der vil normalt være et eller flere korte indledende oplæg. * Resten af tiden går med spørgsmål, erfaringsudveksling og uddybende uformel diskussion.
* Der er ingen tilbagerapportering til plenum.
1. seminarrunde kl. 15.00 - 16.30 A: LINK-projektet
og ny vision for Bus & Tog samarbejdet B: Bestillerrollen: Gratisbusser
C: IT: Rejsekortet og rejseplanen D: Buschaufførjobbets anseelse samt Buschauffør- og
Sproguddannelsen E: Flextrafik - erfaringer og perspektiver samt interessenthåndtering
16.30- 17.00 Pause
2. seminarrunde 17.00 - 18.30 F. Regional Railways- New future for remote branch lines
G. Handicap- og specialkørsel: Bestillingssystemer
H. IT: SMS-billetter, internet i bus og tog I. Nyt kvalitetssystem i NT, nyt budgetsystem i Movia J. Takstsamarbejdet i Hovedstadsområdet, takstintegration
18.30:
Pause
19.30:
Festmiddag
Fredag d. 10. oktober 2008
9.00 Investeringer i kollektiv trafik Investeringer i infrastruktur har været på dagordenen i hele 2008. Investeringer i kollektiv trafik har stået centralt hele vejen, efter at regeringspartierne har indtaget en mere positiv indstilling til kollektiv trafik end hidtil.
Hvad bør der investeres i, og hvornår kan passagerer og samfundet se frem til at høste gevinsten?
Derfor skal der investeres i kollektiv trafik! v/ Lars Andersen, direktør, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Fornyelse af jernbanen v/ repræsentant for Banedanmark
Nye letbaner v/ Kristoffer Kejser, trafikkoordinator, Ring3-kommunesamarbejdet
v/ Ole Sørensen, projektleder, Midttrafik
Nye businitiativer v/ Per Gellert, udviklingschef, Movia
10.30 - 10.50:
Pause
10.50: Investeringer i kollektiv trafik, fortsat
OPP - en genvej til nye anlæg? v/ Klaus Ahm, partner, Ernst & Young
Bedre terminaler og stationer v/ Repræsentant for Trafikstyrelsen
Nyt signalsystem i Danmark v/ Repræsentant for Banedanmark
Bedre trafikinformation v/ Line Matthai, projektleder, DSB
12.00: Frokost
13.00- 14.30: Storseminarer (2 parallelle forløb)
Seminar A// Hvad kan vi lære af Helsingborg? Ordstyrer: Uffe Jacobsen, bestyrelsesmedlem, TØF
Indlæg fra Helsingborg/Skånetrafiken
Helsingborg set fra Danmark v/ Henrik Severin Hansen, chefkonsulent, Trafikstyrelsen
Debat
- Per Gellert, udviklingschef, Movia - Kommunerepræsentant - Henning Korshøj Nielsen, vicedirektør, Danske Busvognmænd
Seminar B// Den kollektive trafik og klimamålene Ordstyrer: Mikael Hansen, faglig konsulent, TØF
Miljøfordelen ved at fylde toget og bussen med passagerer er oplagt. Men er det nok, når alle andre har CO2- og klimadiskussioner på dagsordenen?
Kollektiv trafik i Danmark har de seneste år ikke satset særlig meget på alternativer til fossile brændstoffer - biodiesel, biogas, eldrift og brint.
På det seneste er der nye forsøg i gang med CO2-neutrale brændstoffer til busser og til genoplivning af elektrificeringen af jernbanen.
Konkrete initiativer
Elbus i København v/ repræsentant for Movia
Biodiesel i Århusbusser
v/ Morten Christensen, afdelingsleder, Midttrafik. Energistyrelsens program for elbiler v/ repræsentant for Energistyrelsen En utålmodig busoperatør med erfaringer på begge sider af Øresund v/ Thomas Øster, udviklingschef, Arriva Skandinavien
Elektrificering af jernbanen v/ respræsentant for DSB
Kilde: TØF