Tre lande holder vagt ved Yi Peng 3
Dramaet omkring det kinesiske fragtskib Yi Peng 3, der sættes i forbindelse med mulig sabotage mod to undersøiske kabler i Østersøen, fortsætter med uformindsket styrke. Skibe fra tre lande holder nu vagt ved Yi Peng 3.
Det største skib ved Yi Peng 3 mandag morgen er det danske inspektionsskib Hvidbjørnen, med en længde på 116 meter. Inspektionsskibet er udstyret med et helikopterdæk, bevæbnet med en kraftig kanon og udstyr til bekæmpelse af mål under overfladen.
De øvrige skibe er og det ligeledes bevæbnede tyske kystvagtskib Bad Düben, og det store svenske kystvagtskib Poseidon.
De svenske myndigheder har undersøgt skaderne på det ene af de to kabler, der blev sat ud af kraft søndag, men holder fortsat resultatet af undersøgelserne for sig selv, mens undersøgelserne af skaderne på det andet kabel er i gang.
Både svenske, tyske og finske myndigheder er i gang med efterforskninger og mistænker alle, at sabotage er årsagen til skaderne på datakablerne.
Der er fortsat ingen oplysninger om, hvorvidt myndighederne har været om bord på Yi Peng 3, der siden tirsdag i sidste uge har ligget for anker midt i Kattegat.
Skibet befinder sig uden for dansk territorialfarvand, men i den danske økonomiske zone, som betragtes som internationalt farvand, kan det i princippet ikke tilbageholdes af de danske myndigheder.
Men alt tyder på, at det alligevel er det, der er sket, mener Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet.
“Man har derfor formentligt haft en særlig hjemmel til at standse skibet. En mulighed, som måske kunne ligge til grund, er en kabelkonvention fra 1884. Ja, den er gammel, men hvis ikke man anser den som forældet, så er den fortsat gældende. Men jeg tør ikke sige, om det er den, man har brugt,” siger militæranalytikeren til Jyllands-Posten.
Kina har ligesom Rusland afvist at have noget med kabelbruddet at gøre.
Optagelser af Yi Peng 3, som DR har foretaget viser, at skibets ene anker er beskadiget.
“Ankerfligene er blevet vredet på en eller anden måde, der gør, at de ikke længere er parallelle,” siger orlogskaptajn Jens Wenzel Kristoffersen, til DR Nyheder.
Han siger videre, at det er umuligt at vide, hvornår det er sket, men at det har krævet stor kraft.
-mauh