Usikkerhed om håndhævelse af svovlkrav

Danmarks Rederiforening er stærkt bekymrede over udsigten til mangelfuld håndhævelse af de kommende svovlkrav, specielt fra andre lande, mener vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen.

”Kun når vi føler det strengt nødvendigt, hæver vi stemmen i Danmarks Rederiforening og taler med store bogstaver. Men når både dansk konkurrenceevne og luften i kystnære områder sættes på højkant, som det har været og fortsat er tilfældet med de kommende svovlkrav, er vi tvunget til at reagere højlydt. For vores medlemmers skyld, for miljøets skyld og endda for hele Danmarks skyld”, skriver Jan Fritz Hansen i en kommentar på Rederiforeningens hjemmeside,

”Vi har derfor banket på dørene hos danske og udenlandske beslutningstagere og myndigheder og været aktive i medierne. De danske myndigheder er heldigvis kommet i godt i gang og tager udfordringen positivt op”..

Fra 1. januar 2015 skal skibe, der sejler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, nedsætte mængden af svovl i udledningen med 90 procent. Formålet er at begrænse mængden af svovl i luften.

”Vi bakker op om lovgivningen, selv om den pålægger danske rederier en ekstraregning i milliard-klassen til enten dyrere brændstof eller til røgrensningsanlæg”, skriver vicedirektøren,

”Problemet er dog ikke så meget regningen, men håndhævelsen af reglerne. For hvis risikoen for at blive snuppet, mens man sejler derudaf på traditionelt, svovlholdigt brændstof er minimal, og en evt. straf ikke står mål med den sum, man har sparet på blot en enkelt tur, så vil en del tage chancen. Ellers måske ligefrem træffe en ”rationel” afgørelse på direktionsgangen.”

”Det skal understreges, at danske rederier har givet udtryk for, at de – naturligvis – har til hensigt at leve op til de kommende krav, men vi må også erkende, at ikke alle lande har samme traditioner som os for altid at følge lovgivningen. Danske rederier oplever allerede at blive fravalgt af kunder, som på kontrakter for 2015 i stedet vælger udenlandske rederier, der har planer om at se stort på reglerne”, konstaterer Jan Fritz Hansen.

”De danske myndigheder er kommet pænt ud af starthullerne. Senest har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan. Man skal dog være varsom med at fokusere den danske indsats for ensidigt på danske forhold. Det afgørende er internationalt samarbejde, så de kommende krav også bliver håndhævet i vores nabolande, som foreløbig tager det hele meget afslappet”.

”Hvad nytter det eksempelvis, hvis vi i danske havne opruster med flere havnestatskontroller og strengere straffe, når flertallet af skibene, der sejler gennem vores farvande, ikke går i havn i Danmark? Og kan man forvente at nogen kontrollerer de skibe, der sejler ud ad de såkaldte SECA-områder i Nordsøen eller Østersøen, mod eksempelvis Sydamerika eller Vestafrika? Her er der nok i højere grad brug for ”best practice”-løsninger, og måske kan man gå andre veje og eksempelvis ramme lovbrydere på deres forsikringsordninger”, hedder det videre.

”Uanset hvad har vi brug for en EU-indsats, og her kan vi fra dansk side bestemt spille en afgørende rolle ved at lægge et tungt pres”, slutter Jan Fritz Hansen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

07.09.2024Maritimedanmark.dk

Danmark skal have 20 naturnationalparker i havet

07.09.2024Maritimedanmark.dk

Nye øfærger klart dyrere end forventet

06.09.2024Maritimedanmark.dk

Studerende kræver gigantbeløb for krænkelser

06.09.2024Maritimedanmark.dk

Kommunikationsdirektør forlader Danske Rederier

05.09.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk containerskib sætter ny rekord

05.09.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib hævet efter et år på havbunden

05.09.2024Maritimedanmark.dk

Sanktioner stopper ikke russiske olietransporter

04.09.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines havde en god sommer

Jobmarked

Se alle

Odense Havn

Souschef, til Salg - der brænder for salg og resultater

Er du en ambitiøs sælger, der er drevet af at skabe resultater med fokus på vækst og bæredygtig succes, samtidig med at du er en synlig leder? Kan du gøre en forskel for vores kommende og nuværende kunder på Odense Havn?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde? Hos Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste søger vi en engageret og erfaren arbejdsmiljøkonsulent, der blandt andet skal arbejde med forebyggelse af chikane og mobning.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

GENOPSLAG - Skibsfører til Endelavefærgen

Vil du være med til at sikre livsnerven til fantastiske Endelave? Kan du se dig selv som en del af en lille og sammentømret færgebesætning, der har tæt dialog med færgens brugere? Vi tørner ud 1 uge af gangen, og du får dermed rige muligheder for at nyde Endelaves enestående natur og sprudlende foreningsliv. Erfarne kollegaer og overfartslederen vil tilsikre et meget grundigt introforløb, og efter grundig oplæring skal du fungere som både skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.09.2024

Rohde Nielsen

Dredge Master for Komatsu PC 3000

Are you ready to take the helm at Scandinavia’s leading dredging company? With over 45 specialized vessels and units and a diverse crew of 400+ seafarers from over 10 nationalities, Rohde Nielsen is continuously growing and seeking new talent to lead our operations.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Maskinchef til Hydraulisk Gravemaskine på Ponton

Er du en erfaren entreprenør-maskinmekaniker som kunne tænke sig at prøve kræfter med at arbejde på vandet? Så læs her:

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

MAERSK TRAINING

Skibskaptajn, maskinmester eller dual skibsofficer (Fuldtid/Deltid)

Er du passioneret omkring sikkerhed til søs, søredning og sejlads af små både? Er du motiveret til at dele ud af din viden og erfaring samt har mod på at lære mere om nye brancher såsom vind, olie og gas, hvor du kan bruge og udvide dit sikkerhedsfokus? Vil du arbejde som deltids- eller fuldtidsinstruktør på et bredt sortiment af kurser med udspring i det maritime? Hvis ja, så kig her, for så er du helt sikkert en god kandidat til at blive en del af vores instruktørteam.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark