Utilfredse kunder taler om “moderne pirateri”
Det er historisk dyrt at få transporteret en container fra Kina til Europa. Prisen er mere end ti-doblet trukket op af utallige gebyrer. Rederierne skovler millarder ind, men transport-kunderne raser og nogle taler om “moderne pirateri”, skriver Børsen.
Mandag var det Maersk, der kunne rapportere om et nyt rekordhøjt kvartalsresultat og opjusterede forventningerne til helåret til mellem 18-19,5 mia. dollar. Men rekordresultaterne kommer med en pris: Kunderne er rasende.
Det mere end kniber med at få forretningen til at hænge sammen, når prisen på at få transporteret en container fra Kina til Danmark ikke længere ligger på 1.900 dollar, men nu koster 18.000 dollar, påpeger logistikrådgivningsfirmaet Greenway Logistics over for Børsen.
Andre går ifølge avisen endnu længere og kalder Maersk og den øvrige transportbranches prispolitik for “moderne pirateri”.
Indgåede aftaler om transportmængder med rederierne bliver pludselig annuleret, mens nye ekstragebyrer regner ned over kunderne.
“Vi ser nogle gebyrer nu, man aldrig havde forestillet sig for få år siden – såkaldte “diamantrater” eller “garantirater”, der typisk er et par tusind dollar ekstra for at være sikker på, at din container overhovedet kommer på skibet,” siger Frank Buchmann fra Greenway Logistics til Børsen.
Ifølge Lars Jensen fra Vespucci Maritime kan man dog ikke uden videre alene give rederierne skylden for situationen.
“Det er nemt at skyde på rederierne. Men det er egentlig ikke deres skyld. Der er sådan set skibe nok i verden. De er bare alle sammen forsinkede. Og hvis en stor havn i Kina eller Vietnam lukker ned på grund af smitte, så kan ingen få lasten ud. Der er for stor efterspørgsel i forhold til udbuddet, og man kan kun dæmpe det ved at hæve priserne,” siger Lars Jensen til Børsen.
Kilde: Børsen.