Vanskeligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft
Den maritime branche i Danmark buldrer derudaf, og behovet for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft er meget stort. Men selv attraktive stillinger er vanskelige at få besat. Det skyldes bl.a. vækst i sektoren og at pipelinen fra søen er svundet ind.
”Der er total mangel på kvalificeret talent på det danske maritime rekrutteringsmarked.
Vi har rigtig mange gode, vellønnede stillinger oppe, hvor vi skal arbejde hårdt og fokuseret for at få kandidater ind i processen”, siger Jakob le Fevre, direktør i MARPRO Search & Selection, der er førende på det maritime rekrutteringsmarked i Danmark, til Maritime Danmark.
Hvad skyldes det?
”Hvis du kigger på det samlede antal personer der arbejder i den maritime industri herhjemme, så er tallet steget med godt 5.000 inden for de seneste år - og uddannelserne er slet ikke fulgt med. Det handler om, at det ikke er voldsomt attraktivt at sejle for de unge, derfor bliver der ikke rigtig udviklet talent i pipelinen på skibsassistenter og skibsofficerer. Det har typisk været dem der er kommet i land og har arbejdet alle mulige steder i den maritime industri - og der er helt enkelt en kæmpe mangel på dem”, siger Jakob le Fevre.
”Vi taler om et marked med næsten ingen arbejdsløshed. Et marked, hvor ingen relevante kandidater selv melder sig på banen. hvis man f.eks. slår en stilling som crewing manager, technical superintendent eller operatør op. Så løsningen er meget ofte at finde en profil der arbejder et andet sted og motivere dem til et skift”.
”Samlet set står vi i en situation, hvor vi rigtig, rigtig godt kunne bruge, at der bliver uddannet nogle flere - og det er egentlig på alle hylder. Både på CBS, Simac, maskinmesterskoler, DTU og så videre”.
Er det kun i Danmark vi er udfordret?
”Nej, når vi taler om maritime kompetencer i Nordeuropa, så ser vi ind i en næsten endeløs mangel på kandidater de næste 15-20 år. Jeg tror det bliver et stort problem”, siger Jakob le Fevre.
”Generelt kigger vi lige nu ind i et jobmarked, hvor der er rekordmange i beskæftigelse. I Danmark har vi for første gang rundet 3 millioner i job. Den generelle arbejdsløshed er nede på 2,9 procent. Det svarer reelt til nærmest ingen ledige og dermed kan den maritime industri heller ikke bare få tilført talent fra andre industrier”.
”Sådan ser det ud lige her og nu, men situationen kan hurtigt ændre sig. Det marked vi opererer på, er styret af verdensøkonomien. Og hvis et eller kæmpe selskab i Kina eller USA lige pludselig går konkurs, så kan det sende store chokbølger gennem hele verden”.
”Hvis der er noget jeg har lært de sidste 5 år, så er det ikke at gøre mig klog på fremtiden”, siger Jakob le Fevre.
”At planlægge det u-planlæggelige, det kan jo ikke lade sig gøre. Udover at man må sige, at der er en vis risiko for, at tingene bliver anderledes end vi forventer. Det gælder bestemt også i vores branche”.