Vanskeligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft

Den maritime branche i Danmark buldrer derudaf, og behovet for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft er meget stort. Men selv attraktive stillinger er vanskelige at få besat. Det skyldes bl.a. vækst i sektoren og at pipelinen fra søen er svundet ind.

Foto: Arkiv

”Der er total mangel på kvalificeret talent på det danske maritime rekrutteringsmarked. 
Vi har rigtig mange gode, vellønnede stillinger oppe, hvor vi skal arbejde hårdt og fokuseret for at få kandidater ind i processen”, siger Jakob le Fevre, direktør i MARPRO Search & Selection, der er førende på det maritime rekrutteringsmarked i Danmark, til Maritime Danmark.

Hvad skyldes det?

”Hvis du kigger på det samlede antal personer der arbejder i den maritime industri herhjemme, så er tallet steget med godt 5.000 inden for de seneste år - og uddannelserne er slet ikke fulgt med. Det handler om, at det ikke er voldsomt attraktivt at sejle for de unge, derfor bliver der ikke rigtig udviklet talent i pipelinen på skibsassistenter og skibsofficerer. Det har typisk været dem der er kommet i land og har arbejdet alle mulige steder i den maritime industri - og der er helt enkelt en kæmpe mangel på dem”, siger Jakob le Fevre.

”Vi taler om et marked med næsten ingen arbejdsløshed. Et marked, hvor ingen relevante kandidater selv melder sig på banen. hvis man f.eks. slår en stilling som crewing manager, technical superintendent eller operatør op. Så løsningen er meget ofte at finde en profil der arbejder et andet sted og motivere dem til et skift”.

”Samlet set står vi i en situation, hvor vi rigtig, rigtig godt kunne bruge, at der bliver uddannet nogle flere - og det er egentlig på alle hylder. Både på CBS, Simac, maskinmesterskoler, DTU og så videre”.

Er det kun i Danmark vi er udfordret?

”Nej, når vi taler om maritime kompetencer i Nordeuropa, så ser vi ind i en næsten endeløs mangel på kandidater de næste 15-20 år. Jeg tror det bliver et stort problem”, siger Jakob le Fevre.

”Generelt kigger vi lige nu ind i et jobmarked, hvor der er rekordmange i beskæftigelse. I Danmark har vi for første gang rundet 3 millioner i job. Den generelle arbejdsløshed er nede på 2,9 procent. Det svarer reelt til nærmest ingen ledige og dermed kan den maritime industri heller ikke bare få tilført talent fra andre industrier”.

”Sådan ser det ud lige her og nu, men situationen kan hurtigt ændre sig. Det marked vi opererer på, er styret af verdensøkonomien. Og hvis et eller kæmpe selskab i Kina eller USA lige pludselig går konkurs, så kan det sende store chokbølger gennem hele verden”.

”Hvis der er noget jeg har lært de sidste 5 år, så er det ikke at gøre mig klog på fremtiden”, siger Jakob le Fevre.

”At planlægge det u-planlæggelige, det kan jo ikke lade sig gøre. Udover at man må sige, at der er en vis risiko for, at tingene bliver anderledes end vi forventer. Det gælder bestemt også i vores branche”.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Uddannelse og karrierer i den maritime branche

De danske rederier klarer sig fremragende ude på verdenshavene, samtidig med at den grønne dagsorden øger efterspørgslen efter de innovative produkter, som danske maritime industri har på hylderne. Det går med andre ord rigtig godt, og branchen hungrer efter mere arbejdskraft. 

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Lille skibsmæglervirksomhed lander stor kontrakt

02.11.2024Maritimedanmark.dk

Monjasa udvider i den amerikanske Golf

30.10.2024West-Marine A/S

Sponseret

Thruster-overhaling i Island

28.10.2024West-Marine A/S

Sponseret

Speich viskersystem: ”Rene ruder gør hverdagen til søs nemmere”

23.10.2024Maritimedanmark.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

15.10.2024West-Marine A/S

Sponseret

Tid til vinterkonservering af bådmotor

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark