Verdens største uddybningsskib på vej
Der skal noget ekstraordinært til, når Femern A/S skal i gang med at udgrave den rende på havbunden, hvor den 18 km lange sænketunnel skal anlægges. Derfor er verdens største uddybningsfartøj, Magnor, hyret til opgaven.
Skovlen på Magnor kan rumme en 20-fods container og er i stand til at løfte op mod 67 ton sten og sand i en enkelt skovlfuld. Det gør den 72 meter lange Magnor til verdens største uddybningsfartøj, drevet af en motor med 5.500 hestekræfter, skriver TV 2 Øst.
Sammen med andre uddybningsfartøjer vil det tage det hollandske entreprenørkonsortium FBC, der består af Boskalis og Van Oord, mellem to og tre år at grave renden, der får en bredde på mellem 100 og 150 meter.
Magnor arbejder i øjeblikket på et projekt i Singapore, men vil inden længe blive fragtet til Danmark på et stort transportskib med ankomst i slutningen af oktober.
Femern A/S er nu i gang med at etablere arbejdshavnen, digerne og nedkørslen til selve tunnel. Arbejdet kan følges via webkameraer, der livestreamer fra arbejdet øst for Rødbyhavn. Se med nedenfor.
Kilde: TV 2 Øst.