Wärtsilä- motorer i første LNG isbryder
En ny isbryder, der bygges af Arctech Helsinki Shipyard for det finske Transportministerium skal drives af Wärtsilä dual-fuel motorer, der kører på LN) og diesel med lavt svovlindhold. Når den kommer i drift sidst i 2015, bliver det den første LNG-drevne isbryder i verden.
”Vi er brancheledere i gasdrevet fartøjsudstyr og stolte af at levere verdens første LNG isbryder med motorer, kraftige nok til at opfylde kundens behov. Kombinationen af isbrydningskraft og miljømæssig bæredygtighed er vanskeligt at opnå, men vores dual -fuel motorteknologi har de kapaciteter, der er nødvendige”,siger Aaron Bresnahan, Vice President, Sales, Wärtsilä Ship Power.
Den imponerende effekt pr. cylinder af Wärtsilä motorer er nævnt som en faktor i beslutningen om at indgå kontrakt. Kontrakten omfatter levering af en 8-cylindret Wärtsilä 20DF, to 9-cylindrede Wärtsilä 34DF, og to 12-cylindrede Wärtsilä 34DF motorer. Kontrakten blev underskrevet i marts 2014 og levering af udstyr til værftet skal ske i foråret 2015.
”Den nye isbryder er udstyret med den bedste teknologi og vil blive bygget specielt til at operere i de krævende vinterforhold i den nordligste del af Østersøen. Ved at være i stand til at bruge LNG brændstof, vil fartøjet være den mest miljøvenlige isbryder, der nogensinde er bygget”, siger Esko Mustamäki , administrerende direktør for Arctech Helsinki Shipyard.
Skibet kan bevæge sig kontinuerligt gennem 1,6 meter tyk is og er i stand til at bryde en 25 meter bred rende i 1,2 meter tyk is ved en hastighed på 6 knob. Det vil også være i stand til at nå en gennemsnitlig hastighed på 9 til 11 knob ved bistand i Østersøen. I åbent vand vil servicehastigheden være mindst 16 knob.
Mens det vigtigste formål med fartøjet isbrydning, vil det selvstændigt kunne udføre operationer ved olieudslip og nødbugsering under krævende forhold både vinter og sommer. Skibet vil derfor være i drift hele året rundt for at skabe sikre søtransporter i Østersøen.
Kilde: Wärtsilä.