Xervo leverer livbåde til Maersk Drilling
Den danske livbådsproducent Xervo skal levere livbåde, såkaldte Boat-In-A-Box-systemer, til flere projekter hos Maersk Drilling, dels til verdens hidtil største jackup-rig og dels til et retrofit-projekt på Maersk Innovator.
”Det nye ved vores livbådssystemer i forhold til traditionelle systemer er dels, at de er bygget efter den nye sikkerhedsstandard, der bliver obligatorisk i Norge i 2015, dels foretager vi en gennemgribende risikovurdering. Det sker jo, at folk kommer til skade ved brug af redningsudstyr. Vi ser på hver enkelt komponent og ser på, hvad der sker, hvis komponenten fejler”, forklarer Esben Juul Sørensen, adm. direktør i Xervo, til maritimedanmark.dk.
Maersk Drilling har valgt at udstyre deres kommende rig, XL Enhanced
4, med seks Boat-in-A-box livbådssystemer og en rescueboat fra danske Xervo. Systemerne er som sagt udviklet til at overholde NORSOK-r002-standarderne. Netop sikkerheden er en af grundene til, at valget faldt på Xervo, fortæller Maersk Drilling.
”Vi har gennem flere år haft stor fokus på at forbedre sikkerheden på vores rigge, og Xervos livbåde har vist sig at være i en klasse for sig. Vi er stolte over at sætte Maersk Drilling på kortet som en af pionererne inden for sikkerhed ved at bygge vores rigge efter NORSOK-standarderne, allerede inden reglerne er trådt i kraft”, siger Frederik Smidth, CTO i Maersk Drilling.
Xervo blev etableret i 2009 og har siden leveret livbådssystemer til blandt andet Statoil, Shell, Seadrill, A2Sea, Maersk Line og Maersk Tankers. Selvom livbådssystemerne sagtens kan anvendes på skibe, har Xervo dog offshore-sektoren som sit hovedfokus.
”Vores livbådssystemer er bygget efter offshorestandarderne, hvis niveau ligger lidt over de maritime standarder. Derfor er det meget naturligt for os at fokusere på offshore-sektoren. Indtil nu har vi leveret til Nordsøen og det arktiske område. Men vores ambition er at udbrede salget til også Den Mexicanske Golf, Vestafrika og den engelske sektor i Nordsøen”, siger Esben Juul Sørensen.
XLE-riggen er verdens største jackup-rig, og i øjeblikket bygger Maersk Drilling nummer fire i serien hos Daewoo Shipbuilding (DSME) i Sydkorea. Riggen, hvis ben er mere end 200 meter lange, vil kunne operere på vanddybder på op til 150 meter. De 180 mand, som riggen kan huse, vil dermed kunne arbejde i hidtil usete højder, hvilket igen stiller store krav til livbådssystemets konstruktion.
Xervo har i øvrigt også leveret livbådssystemer til de andre XLE-projekter, hvoraf den første rig i serien netop er blevet leveret.
Maersk Drilling har også valgt Xervo som leverandør til Maersk Innovator-riggen, som opererer i den norske del af Nordsøen. Riggen skal have udskiftet livbådssystemerne, så de overholder det nye, strengere reglement, og udskiftningen skal ske, mens riggen er i drift.
Kilde: Xervo