3i Group parat til at overtage Scandlines
Scandlines har været til salg i næsten et år, nu ser det ud til, at rederiet har fundet sin fremtidige ejer. De nuværende ejere af Scandlines, kapitalfondene 3i og Allianz Capital Partners med hver 50 procent, meddeler, at 3i har indgivet et købstilbud på Allianz' ejerandel.
”Scandlines er en fremgangsrig og lønsom virksomhed, og vi er tilfredse med at investere yderligere for at få det fulde udbytte af selskabets vækstpotentiale. Scandlines' langsigtede potentiale kommer til udtryk ved selskabets banebrydende grønne initiativer på ruten Rødby-Puttgarden og beslutningen om at bygge to nye færger til Gedser-Rostock-overfarten. De nye færger vil øge kapaciteten og frekvensen på overfarten og dermed løfte omsætningen”, siger Peter Wirtz, direktør og landechef i Tyskland fra kapitalfonden 3i.
Prisenfor handlen mellem de to kapitalfondeer ikke offentliggjort, men der er tale om en handel i milliardklassen. De to kapitalfonde overtog i fællesskab hele færgerederiet, der er et af Europas største, i 2010 for 11,3 milliarder kroner.
Det fremgår af en meddelelse torsdag morgen, at ejerne de seneste seks måneder har fået en række bud på selskabet, her iblandt et fra DFDS, men at de ikke er fundet høje nok. Derfor er det nu endt i en handel mellem de nuværende ejere. DFDS har tidligere meddelt at de ikke ville afgive et højere bud, end det først fremsatte.
”Vores investering i Scandlines har varet over seks år, hvilket er den sædvanlige gennemsnitlige investeringsperiode for en kapitalfond. Med afsæt i det nuværende positive miljø for virksomhedshandler besluttede vi at overveje vores strategiske muligheder, som også omfattede et potentielt salg af vores ejerandel. Vi har, blandt flere andre tilbud, modtaget en henvendelse fra 3i og indledt en konstruktiv dialog”, siger Allianz-direktøren Jörg Spanier i en kommentar i meddelelsen.
Det må forventes, at handlen mellem de to parter bliver gennemført, når de relevante myndigheder har godkendt den.
Rederiet Scandlines var tidligere ejet af den danske stat, men blev i 2007 solgt til et konsortium, hvor også de to nuværende ejere var repræsenteret. Rederiet driver 16 færgeruter i 23 havne mellem Danmark, Tyskland og Sverige.
Kilde: jv.dk