Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Maersk Line erklærer priskrig til søs

Maersk Line erklærer priskrig til søs

Onsdag 5. oktober 2011 kl: 08:00


Maersk Line satser nu målrettet på at bruge sin størrelse og solide økonomi til at presse svagere rederier ud af markedet og erobre markedsandele. Det sker på trods af, at Mærsk så sent som i 2009 afviste, at man ville deltage i en priskrig

"Mærsk strammer virkelig skruen og sætter især pres på de mindre rederier med svage balancer. For Mærsks vedkommende ser man det som en investering, hvor man må tage til takke med dårligt afkast mod til gengæld at få en bedre balance i markedet", siger Handelsbankens Mærsk-analytiker Dan Togo til Morgenavisen Jyllands-Posten

Et tydeligt signal om dette er ifølge Togo, at Mærsk i år ikke har taget et eneste skib ud af drift, mens man i 2009 lagde 25 containerskibe op.

”Der er helt klart et spil i gang om, hvem der skal være på Asien-Europa-ruterne på langt sigt. Maersk Line, MSC og en alliance af fire rederier, primært Cosco, sætter virkeligt tommelskruerne på. Det gør, at de rederier, der ligger i niveauet under, står med valget mellem pest og kolera: Enten kan de gå med på omkostningerne nu og satse på flere skibe - eller blive kørt over. Risikoen er, at de kan kollapse om tre år, fordi der så vil være for mange skibe”, siger Lars Jensen, indehaver af shippinganalysevirksomheden Seaintel.

Mærsk ønsker ikke at kommentere sagen. For halvandet år siden lød det ellers fra A.P. Møller - Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, at både Mærsk og containerbranchen burde have lært af alle fejlene fra 2009, da en heftig priskrig gav rederierne store underskud

”Alle gik ind i en priskrig i troen på, at de kunne vinde markedsandele fra hinanden, og realiteten var, at industrien næsten gik konkurs. De fleste af vores konkurrenter måtte reddes af den ene eller den anden. Banker, stater, eller hvad det nu var. Der synes jeg, at vi har lært, at det ikke er en god måde at reagere på en krise”, sagde Smedegaard i marts 2010 til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Liner udnævner ny topchef i USA
- Handelsboom: Største containervækst i 6 år
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Frontline hårdt ramt af svagt marked
- Viking Supply udskyder regnskab for Q3
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nordic Shipholding har tab hidtil i år
- Overhold svovlkrav eller forsvind
- Rådgiver indtræder i A.P. Møllers topledelse
- ZIM har færdiggjort blockchain pilotprojekt
- Manglende lovgrundlag om ubemandede skib
- Ubåd: Lyde fra dybet gav kortvarigt håb


Dagens mest læste

- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- APMT åbner ny æra for Puerto Quetzal
- Frontline hårdt ramt af svagt marked


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Nu er det brækket midt over
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Brand på havmøllefartøj i Nordsøen
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Maersk Drilling får stor kontrakt
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst